יום חמישי, 11 בנובמבר 2021

127 - רשימות של מורה

השבוע כיתה יא' נבחנה על הסיפור "האדונית והרוכל" מאת ש"י עגנון.  כיתה יא' היא כיתה שתיגש לבגרות בסוף השנה, לכן ישנה חובה להכין אותה לבגרות בספרות. יתכן, שאולי יוחלט במשרד החינוך לאפשר את הבחינה כבחינה פנימית ולא חיצונית, עדיין נדרש לתת הסברים, לשלוח מחברות לבדיקה.

לקראת הבחינה, הכנתי את התלמידים לקראתה. קראנו את הסיפור. סכמנו אותו, עסקנו בכל הנושאים שנהוג לשאול עליהם. הרחבתי והקרנתי בפניהם את הפארודיה המופלאה על סרטי בלהה - מופע הקולנוע של רוקי (באנגליתThe Rocky Horror Picture Show


למרות התנגדותי [ אבל הנושא נחשב כ"חובה" כמו השיר של לאה גולדברג "האמנם" - מוכר יותר כ"את תלכי בשדה" - תגובה ראשונה של הישוב בארץ לשואה] הסברתי היטב את המושג "אלגוריה" או בעברית "משל ונמשל". אני אוהב להיעזר בתנ"ך כשאני מלמד, כי יש בו משלים עסיסיים, סיפוריים ומרתקים. יש גם הסבר בתנ"ך, לא פחות עסיסי וחד, כלומר נמשל.

אז תמיד - משל כבשת הרש, משל האטד שרצה למשול. לפעמים כשנחה עליי הרוח, אז קצת ממשלי לה פונטיין או קרילוב. הסיפור פוענח באמצעות טבלה - 

פרט בסיפור - משל

פרט במציאות - נמשל

סכין

סכנה מהותית בתרבות הגרמנית

 

 

טבלת פיענוח האלגוריה בסיפור

האדונית והרוכל

במבחן הופיעה שאלה שנוסחה כך:

מהי אלגוריה? הסבר את המושג והדגם באמצעות הסיפור "האדונית והרוכל" מאת ש"י עגנון.

כולם רצו לענות על השאלה, כי היה בה רק סעיף אחד [ את האחרות בחרתי על פי רמת הפירוק שלהן לשאלות משנה]. עברתי אחד אחד ושאלתי - אתה יודע מה זו אלגוריה?

התשובה - לא, אבל אתה תסביר לי, נכון?!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה