יום חמישי, 24 בנובמבר 2022

216 - רפורמת יש"ב - 3

 אין ברירה חובה להציג את הרמאות הפדגוגית הפוליטית של השרה, ד"ר שאשא-ביטון במלוא כיעורה וסכנתה.

רפורמת יש"ב [התחדשות הלמידה במקצועות מח"ר, כלשון השפה הביורוקרטית הנקייה והמכובסת] הינה הרחבה וחיבור של רפורמת פירון ושנתיים בחינות בגרות ב-זום בזמן הקורונה.

במקצוע שלי, ספרות, מחד גיסא הוצגה תוכנית לימודים מפוארת בפרק השירה, באמת ובתמים ומאידך גיסא הוצגה הדרך לא ללמד אותה, או את רובה.

במה דברים אמורים:

עפ"י עקרונות הרפורמה תלמיד אמור להיבדק בשלוש מטלות מתוקפות, כלומר נבדקות ע"י ראמ"ה [המוסד "המדעי" של משרה"ח למחקר, הערכה, תכנון בחינות, פרוייקטים וכו'], וגם לא כל התלמידים ייבדקו, אלא באופן מדגמי.

שלוש המטלות מתחלקות לשתיים - אחת ששמה מבחן מתוקף ששווה 30% מהציון ושתי מטלות קטנות, כל אחת שווה 15% מהציון. סה"כ 60% מהציון חיצוני ו- 40% פנימי. אף אחד לא בודק את המטלות הפנימיות, מאגר המטלות באתרי מפמ"רים מציגים מטלות מטופשות כמעט ברמה של איתור מידע, ומכיוון שאין ביקורת, יקדישו המורים את הזמן לעבודה על המטלות המתוקפות.

התוצאה המיידית, כמו ברפורמת פירון - תלמידים ילמדו רק 3 פרקים מהתוכנית, עפ"י החלטת ביה"ס. החלק החיצוני יצומצם למינימום הכרחי, כלומר: 2 סיפורים במקום ארבעה, רומן אחד במקום 3, מחזה אחד במקום שניים. יתרה מכך, אם מחליטים ללמד את פרק השירה, רבים מוותרים על פרק אחד משלושת המרכיבים את פרק השירה השלם, וגם שם מלמדים את המינימום ההכרחי.

הרפורמה החדשה אפילו את זה מורידה מסדר היום. בסוף השנה רוב בתי הספר יכתבו מבחן מתוקשב/מתוקף, הפעם כי הוא לא ממוחשב. רק תחשבו על כמות המחשבים שחייבת לפעול בו זמנית בבית הספר, רוחב הפס שמשרה"ח צריך להפעיל על מנת להכיל קרוב ל- 10,000 נבחנים, נגיד - ולכן יכתבו על נייר.

המבחן עצמו מבקש 2 סיפורים או אם פרק השירה - 3 שירים. אין שום תנאי לגבי חיתוך היסטורי, העדפה תמטית - כלום. ושאר השירים? אהה במטלות הפנימיות, שאף אחד לא יבדוק מלכתחילה. התוצאה הברורה, מנהלי ביה"ס יעודדו שרלטנות כרגיל, העלאת ציונים כרגיל לשם מולך הבגרות.

השרה העתידית, לפי השמועות, היא מירי [רקב] רגב, שענין חינוך ותרבות הם לא בדיוק מעלותיה הגדולות. היא כבר הבטיחה להחזיר את הבגרויות, להעמיק את הקשר ליהדות וכו'

צפו פגיעה במקצועות האזרחות, מבחנים מעודדי הקאה ושינון. אפס מחשבה חופשית. לא רק אני קראתי את האח הגדול.



217 - שייקספיר, המלט, בית לסין

 


סביר להניח שחלק גדול כאן היה יעד למתקפת הפרסום של בית לסין להפקה החדשה-חדשנית של המלט.
אתמול זוגתי ואני הגענו לתיאטרון. 3 שעות, יש הפסקה באמצע, די קצרה.
חדשני, בוודאי. שינו קצת את מבנה המחזה לצורך הסיום, בהחלט.
לא ממש הרגשנו את הזמן החולף, זה מדד לרמת הענין, אם כי - כבר יוצאים להפקה חדשה, לא היה מזיק לקצץ בנטיעות. לא חושב שישבו באולם טהרני שייקספיר.
אין רמה אחידה בין השחקנים. המלט עצמו, לבד מגוף מפואר, חדש מבית ספר למשחק, אסף יונש, חסר ניסיון בימתי משמעותי, כך שבסוף המחזה הוא נפל במלכודת הבאתוס, ונשמע כמו ילד בהצגת בית ספר.
תמונת הסיום, סצינת הסיום, עוררה פרצי צחוק בלתי פוסקים. גם התפאורה - סדינים כוילאות, עליהם הוקרנו כתמי צבע כסימון פרצי הדם של הגופות אותן המלט חותך בהצטיינות של סרט נינג'ה לפחות, התנהגות השחקן, המוסיקה המלווה = הכל יצר אווירה אופראית מעוררת צחקוקים במלאכותיות שלה שבה, וגורנשטיין מלווה את מעשי ההרג נוטפי הדם בקולו האופראי הנפלא.
אלי גורנשטיין, ידוע לכולם שהוא שחקן ענק, גם כאן הוא מבצע מספר תפקידים, קולו הייחודי, היכולת הדרמטית שלו יוצרים את הרובד הפארודי-הסאטירי במחזה.
המחזה בסוף בסוף ניצח את ההפקה. יודגש שהמתרגם, דורי פרנס, העדיף לבחור עברית במשלב גבוה, יחסית, למעט כמה "גיחות" אל עברית בת זמננו [ ישראלית]. הפזילה ה"מזרחית" לפזמונאות ומוזיקה מעובדת בסגנון "ים תיכוני" בהחלט שילמה את חובה למגמות בנות זמננו בישראליות העכשווית. לענ"ד רוני תורן, תפאורן מחונן, עשה עבודה חסרת משמעות, אלא אם כן תפקיד התפאורה הוא רק לאפשר מקומות ישיבה נוחים לשחקנים, ולהקרין כתמי צבע על סדינים לבנים, או להזיז סולמות על גלגלים מצד לצד.
והיה גם עירום, בטח, אי אפשר בלי עירום כיום -
לא יודע מה רמת ההשפעה של נטפליקס ונטיית המפיקה הגדולה הזו להרבות בצילומי עירום של שחקנים.יות. זכינו לראות את התחת של המלט, בשביל מה? ואת הציצים של אופליה - בשביל מה? אחר כך המלט הסתובב בתחתונים, מדי פעם סידר את החבילה, שתשב נוח בהם. זה סימון "שגעון"? מצחיק לראות את הויברגר ששיחק מהגרון ולא מהבטן את קלאודיוס מתפשט בתחילת מונולוג החרטה לכאורה שלו, אבל לא מוריד מכנסיים, מול המלט שמוריד מכנסיים.
אגב הויברגר, ממש משחק רע, צווחני, לא אמין. לזוגתי אמרתי - בטח הוא מת מצחוק כל הזמן.
דווקא לפולניוס האמנתי. לארטס, נו שויין, תפקיד צד שמשוחק בהתאם. אופליה, אמנם הדיבור המתילד התלביבי המקובל כיום על נערות הקרת מעצב היטב את דמותה כנערה מפונקת ומתבגרת, אבל כאן נגמר העומק של הדמות בעבודת השחקנית.
עבודה טובה והומוריסטית מאוד מבצעים הצמד שמשחק את רוזנקרנץ וגילדנשטרן, שאגב מוסיפים את הנדבך ההומוסקסואלי הסמוי, יחסית, של המלט הישר לקידמת הבימה. אוחצ'ה ומסומם שמזמינים את המלט לאורגית סמים וסקס בהוראת המלך.
ממליץ - בטח ממליץ. יש רק 50 הצגות.