אסף הלוי איש ירושלים
(1933–1883אלתר לוין; )
חלק מפרויקט בן-יהודה – לדף הבית
שירה
https://tinyurl.com/y3jqdxzq
***
בבקר ידעתי מי אני:
בערב נדמיתי כעני,
שפרח אוצרו כאבק
ודלות לעולם בו דבק.
בלילה שועלים גנבים
שדדו מכרמי ענבים;
עם שחר ידעתי מי אני:
עשוק כדל וכעני.
דרך ראש אל- עין חיפה
9.11.32
השיר הזה לא פורסם, ונמצא בכתובים של לוין, לא מנוקד, בניגוד לשאר יצירתו המופיעה בפרוייקט בן יהודה, מנוקדת היטב.
שתי גרסאות ישנן על חייו העשירים והמפתיעים של איש זה, ששירו הזה, לצערי אינו מצליח לשקף את התסיסה וההרפתקנות של יוצרו. האחת בויקיפדיה והשניה באינציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו של תדהר.
בויקיפדיה כתוב כך: "סופו של לוין היה פתאומי וטראגי: בערב חג סוכות תרצ"ד (1933) הוא נמצא תלוי על עץ דקל בחצר ביתו בשכונת רוממה בירושלים, מבלי שנמצא כל מכתב והסברים. תעלומת מותו לא נפתרה מעולם. היו שטענו כי התאבד בגלל שברון לב על מותה של בתו הבכירה עשר שנים לפני כן; לפי גרסה אחרת נקלע לחובות כספיים עקב הימורים או השקעות גרועות, אך טענות אלו לא הוכחו מעולם."
אצל תדהר לא מוזכר ענין הריגול והתפיסה על ידי העותומנים:
ביום י"ד תשרי תרצ"ד, אבד עצמו לדעת, ונקבר
השירה שלו מתאפיינת בעברית עשירה ומיופיפת מאוד, יש בה בהחלט ביטוי להערצת ביאליק ולשפת ביאליק, לדוגמה שיר אהבה , בֹּאִי, בית ראשון
בַּת שַׂעֲרוֹת עַרְמוֹן, שְׁאוֹן גּוֹלָה עֲזֹבִי:
אַרְצִי גַן עֵדֶן! פֹּה תְכֵלֶת שָׁמָיִם,
פֹּה אָבִיב, פֹּה תְחִיָּה, אַרְצֵךְ אֱהֹבִי!
הפער בין שני השירים הללו, לא יאומן. כמו השיר שלא פורסם מבשר את בוא העברית העניה של שנות ה- 70 בתל אביב, עם משוררים כחזי לסקלי ואחרים. השיר עצמו משחק עם הצימוד אני- עני [ מזכיר לכם את ספרו המונונטלי של דן מירון - הפרידה מן האני העני, על ראשית השירה של ביאליק.] העני לא נתפס בשיר כאיזה מודל ראוי לחיקוי/להערצה, נהפוך הוא, בבית השני הוא ראוי ללגלוג, ובבית הראשון זו תוצאה או אירוע מפתיע במיוחד. אולי משמעותו נמצאת בהשערה, שלוין התאבד בגלל בעיות כלכליות קשות, כלומר, שועלים גנבים שדדו את כרמו. מה שמזכיר לנו כמובן את המשל הידוע על השועל שנכנס לכרם ואכל ענבים ללא סוף, עד שלא יכל לצאת. ברור שבשיר הזה, השועלים דווקא הצליחו לגנוב ולהיעלם. התודעה של הדובר - בבקר ידעתי מי אני - עם שחר ידעתי מי אני - משתנה/לא משתנה בעצם, על אף האירוע המכונן בלילה שבין הכרת ה"אני" בבקר והכרת ה"אני" עם שחר למחרת. בבית הראשון, בטרם קראנו על השועלים יכלה התובנה, בבית הראשון ""שפרח אוצרו כאבק" להיות מעין מטאפורה לשינוי רוחני, דא עקא שאין כאן ענין רוחני אלא ענין ממשי. ככל הנראה.
השיר איננו פאר היצירה בעברית, אף לא של איש ירושלים, ויתכן שבגלל זה הוא לא פורסם, ואולי נכתב מאוחר מדי מכדי שיתפרסם. השיר עצמו, ואלתר לוין חשובים כחלק מההיסטוריה של השירה העברית שמוכרת רק באוניברסיטאות ובתארי דוקטור שנכתבים על משוררים עלומי שם, כי אין עליהם מערכת טקסטים עניפה שדורשת תעצומות נפש, ממש, רק כדי לקוראה.
-------------------------------------
-------------------------------------
אלתר לוין, ויקיפדיה - https://tinyurl.com/y6oaetac
אלתר לוין, אינציקלופדיה לחלוצי הישוב ובניו, דוד תדהר - https://tinyurl.com/y6jn8jl9
אסף איש ירושלים, בואי, פרוייקט בן יהודה, https://tinyurl.com/y5j82he8
אושי דרמן, השם הוא אלתר לוין, משורר, סוכן ביטוח - אבל ובעיקר מרגל, https://tinyurl.com/yxpcql3z
אושי דרמן, השם הוא אלתר לוין, משורר, סוכן ביטוח - אבל ובעיקר מרגל, https://tinyurl.com/yxpcql3z