יום ראשון, 23 ביולי 2023

279 - יוקר המחייה

מתי לא היה יוקר המחייה בישראל? מתי הישראלים אי פעם חשו "רווחה כלכלית" כזו שלא הגדילה להם את "האוברדראפט"?

אני זוכר בכאבי גוף ממש את ייסורי הפרנסה של הוריי. את המריבות הקשות והמרות שלהם בגלל חרדות פרנסה, את התרגילים האינסופיים שאמי ביצעה על מנת לאפשר לארבעת בניה לאכול כמו שצריך, להתלבש כמו שצריך, לתת להם מתנות לימי הולדת.

הפטריארך הסתפק בכך שהביא משכורת, קבע כמה "כסף היא תיתן לו לנסיעות", וזהו. סבתי ע"ה היתה סייעת כלכלית רצינית. אמי התחילה לעבוד כמטפלת לתינוקות בשלב מסוים.

גדלתי אצל זוג, שרק כשאחרון ילדיהם עזב את הבית התחילו להרגיש רווחה כלכלית, והחלו להנות מהחיים, כפי שהם הבינו מהי "הנאה מהחיים". העצוב מכל - שניהם נולדו למשפחות עשירות והגירה לישראל הפילה אותם "על הפנים".

החלטתי שלא אצלי! 

הייתי בזבזן בצורה שלא תאומן.

חברים או עמיתים שלי, שהרוויחו בדומה לי במקומות העבודה שלי, קנו דירות, ילדו והולידו ילדים ועוד חסכו. למזלי, אבי כפה עליי כמעט בכוח חסכון, מנע ממני לפדות את כספי הפנסיה [היום אני מודה לו ללא הרף]. יוקר המחיה לא ממש הטריד אותי אז, וכנראה גם כשגידלתי את ילדיי לא ממש הטריד.

כי - היתרון ב"ללכת נגד העדר" מוביל להתנהגות אחרת מהרגיל:

מה רע בללכת לשוק?

מה רע לקנות בחנות הצדדית שמוכרת חומרי ניקיון ברבע מחיר?

ומדוע שאקנה מעבר למוצרים בפיקוח ממשלתי?

ובשר - בעיקר עוף זול, סוגי עוף מוכן וזול, נקניקיות מבושלות עם תפוחי אדמה - הילדים מתגעגעים לזה, עדיין.

בגדים - הכי זול, הכי שמיש..

ומדוע אי אפשר לערוך מסיבת בת מצווה עם כמה ילדות, ושיתוף הוצאות? משהו ירד מערכן?

ונעלי "גלי" רעות מהאופנתיות אז פלדיום או דומותיהן?

ואני מניח שכבן למעמד הבינוני השבע, גבעתיים היא מקום נהדר לוויתור על "דאווין כלכלי" ו"ניקור עיניים".

בתקופה בה היינו ממש על הקנטים - אבי נתן לנו כסף, חיינו רק על מזומן, החזרנו את כל האובר-דראפט לבנק כולל הריבית, אבל אז גם חל שינוי דרמטי בחיינו. שתי משכורות קבועות וכסף מחלטורות.

מאז

ממש לא מעניין אותי יוקר המחייה, מצטער.

עבדתי כמו חמור כדי לא לחשב חישובים מאף סוג. אם כי, כמו שכתב מוטי, הזהירות שהושרשה בי מאז ילדותי לא שורשה, ואין סיכוי שאקנה מכנסיים באלף שקל, אבל טבעת כנראה שכן.

הצאצאים שלי, שניהם למזלנו, חיים טוב, מתפרנסים מעולה וגם, לא להאמין, יודעים להתעסק עם כסף, דבר שזוגתי ואני מעולם לא למדנו.


תופעה: במקום למחות על יוקר המחיה - משתפים את ההוצאות ברשת



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה