יום שבת, 3 בספטמבר 2022

194 - "היות אדם" או "היות על-אדם"

 קראתי בעיון רב את הפוסט הפותח נושא זה של הבלוגיה שלנו, ונטיתי להבין את המסר כמסר אקזיזטנציאליסטי מובהק, אם כי, משמעות המושג "אקזיזטנציאליזם" הוא קיום/יש, ואמפירטי התכוונה למשמעות ההופכת את המצב הביולוגי הבסיסי של כל חי, לפחות אצל בני אדם [מה אנחנו יודעים בכלל על החיות?] לעשיר יותר, מורכב יותר.

אני מניח שמשפטים כמו: לחיות כדי לחיות; לחיות כי זה מה שיש, אינם משפטים שמשתלבים עם הנחות היסוד בטקסט של אמפירטי, מה גם שהוא עולה מתוך התנגדות חריפה ל: יעד, מטרה, שכנראה יש בהם משהו מדכא משמעות[?] וצומח מתוך תמיכה במילה "תכלית".

הגישה הטלאולוגית [תכליתנית] הזו מלווה את הפילוספיה האנושית מאז ומעולם. מה זו תכלית? מהן המלים הנרדפות ל-תכלית? האמת אני מבולבל ממנה לגמרי. דווקא את המילה "משמעות" אני מכיר היטב, בטח מקריאת ויקטור פראנקל, אבל גם מפילוסופים רבים במהלך 3000 שנות כתיבה פילוסופית על החיים.

לענ"ד אין לחיים שום תכלית, למעט אולי התכלית שהציג דוקינס בספרו על הגן האנוכי. שמירה על שלשלאות גנטיות, שהן החיים.

מעניין לבדוק מהן תשובות התכלית שניתנו לנו:

דע את עצמך, עשיית הטוב, עבד ה', גאולה אישית דרך ישו[פאולוס], קוגיטו ארגו סום, הציווי המוסרי של קאנט, הקפיצה האבסורדית, חירות, אבסורד וברוח הקפיטליזם המודרני ועידן הדלי - אגואיזם חומרני ונרקסיזם אדולצנטי. ויתור מוחלט על האני [בודהיזם], גלגולי חיים עד נירוונה - ואלה רק חלק מהתשובות שאני מכיר.

ואלה תכליות שיוצרות משמעות.

אישית, בגיל בו מתעצבות בפעם השניה המערכות הרוחניות והמוסריות של האדם, גיל התבגרות שני [אחרי גיל שנתיים שהוא גיל ההתבגרות הראשון] זכיתי להכיר את באלזק, ואחריו עולם ענק של ספרות צרפתית עשירה עד לבלי הכלה כמעט.

העולם הצרפתי העניק שמות, דוגמות והסברים לחידות החיים אתן התמודדתי, לכאבי הגדילה, הלב ולאסונות אתם התמודדתי. שם הוא משמעות. שם הוא תכלית או הכללה המאיר את אירועי היומיום הבנאליים בצבע מסוים, בצבע בו אדם בוחר לצבעו.

אני מבקש מעט מאוד מהבחינה הזו. אינני על-אדם, כלומר אמן המעצב יום יום את חייו מחדש [ניטשה], איני חי תחת עריצות החירות [סארטר], איני מודע באופן חד לכך שהטבע אדיש  לגמרי אליי, ויתקיים היטב גם בלעדיי. אני כן רוצה בכל בוקר כשאני מתעורר להתבונן בראי, לקרוץ לעצמי, לחייך אל הדמות במראה ולומר לה: צאי לדרך, היית בסדר גמור עד עכשיו.


וה"אום" הזה על צווארי כבר למעלה מעשור.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה