יום רביעי, 5 בינואר 2022

138 - קונספירציה?

 לפעמים אירוע קטן מציג עולם שלם, סבוך וחסר יושר, הגינות ועמוד שדרה.

המיצג הזה -  שהועלה בתערוכה במוזיאון רמת גן לאומנות מודרנית, לרגל

פתיחתו המחודשת, עורר סערה גדולה, כי ראש העיר הורה להורידו מקירות המוזיאון.

והנה הסברו - כפי שמופיע בדף הפייסבוק שלו: https://www.facebook.com/MayorShama/

הוסרה היצירה המבזה את ירושלים, את הכותל ואת החרדים ובעצם מבזה את כולנו.

העיר לא תממן בכספי תושביה לעולם פגיעה או ביזוי של שום אדם, מגזר, מקומות קדושים גם אם הדבר יחייב להחליף את אופי ונושא המוזיאון.

ניהלנו דיון, והתעלמנו מטענות ראש העיר, על זכות של רשות, כל רשות למנוע הצגת תכנים שאינם "באים לראש העיר טוב בעיניים". סדרת התירוצים שהשמיע שלחה את ירמיהו לבור הכלא, את מנדלשטאם לגולאג או לאן שנשלח על מנת שימות, גרמה למאסרו של יאיא הסיני ודוגמות לא חסרות לתפיסת הבורגנית הבעל-ביתית קיצונית[סגנון צירל מ"סיפור פשוט" של עגנון, שהיטיב לתאר את שאמה-כהן דרך צירל. תגרן פשוט על אף מעמדו החברתי.] בכוונה אני מעדיף להתעלם משלטון טוטליטרי אחר במחצית הראשונה של המאה העשרים. אלה אותן טענות ולא חשוב מהי דתך, מוצאך העדתי, השכלתך או מיקומך במדרג החברתי. שהרי, שאמה-כהן פשוט ממשיך את מדיניות שרת התרבות נטולת התרבות שהיתה לנו. אכן תלמיד יאה יש לה.

טענת המוצא המוצא

לא שהייתי מוריד את העבודה של דוד ריב מהקיר אם הייתי ראש עירית רמת גן. מנגד אני מאד תמה על הערך האמנותי של לקרוא לירושלים חרא.

והתשובה -
זה לא עומד בפני עצמו. מול החרא יש זהב. זו יצירה שמתיימרת להיות "מושגית-פוליטית-חברתית-סאטירית" משהו בסגנון האסלה של דושאן, הכבשים הצבועות של קדישמן, או ערימת גרעיני החמניה מחרס ביצירה של יאיא הסיני. אני מודה, לי אין מספיק כלים לשפוט, אבל כל עוד זה אינו מסית לרצח של אף אחד... שתשאר היצירה תלויה.

ומחשבה נוספת
לצעוק כולנו יודעים. האם לצעקה שלנו יש ערך? במקרה דנן, כלום. שאמה-כהן העלה את היצירה מתהומות של חוסר אכפתיות ציבורית למוקד של התבוננות. מה דעתך? האם תסכים למחשבה שיש כאן קונספירציה משותפת של האמן וראש העיר? האמן זוכה באהדה וראש העיר זוכה שהמוזיאון שלו הופך רלוונטי לגמרי.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה