יום ראשון, 21 בפברואר 2021

43 - עמוס עוז - Sic Transit Gloria Mundi

 לא נעים, ממש לא נעים - אבל אחד משלושת כוהני* המודרניזם, השמאל, ההומניזם, החילוניות, קומראד עמוס עוז, לא היה בדיוק צדיק תמים, הומניסט, רחום לב ומכיל. - Sic Transit Gloria Mundi = STGM

במקום בו מורי הספרות ומורתיה משוחחים, העליתי שאלה - איך אותם מורים שאוהבים ללמד את יצירתו וכן רואים בביוגרפיה של יוצר, לא זו הלקסיקונית התמציתית, אלא רכיבים מרכזיים בה ושילובם במלאכת קריאת השיר וכתיבת קריאה מלאה יתמודדו עם המידע הנורא העולה מהאוטוביוגרפיה של בתו.

עד לכתיבת שורות אלה, תשובה לא הגיעה. כן הגיעה, כמובן, ההתרצה הבלתי נסבלת - כך נהגו הורים פעם. להכות. דא עקא, שלא רק מכות היו שם, וכן התברר שהתקיימה שתיקה כמו במשפחת פשע, וחמור מכך, היות המשפחה מעל לחוקי הגנת הילד הבסיסיים ביותר. מזכיר לכולנו את האירוע בצרפת - הבת החורגת שדיווחה על אונס אחיה בגיל 13 על ידי אביהם החורג, אמיל דומל. על אף ההבדלים, הדמיון של אלימות במשפחה, ההשתקה והלחצים על הצאצאים דומה מאוד.


- - - - -

*האמת שישנם ארבעה שנחשבים כמעין מייצגי הנאורות הישראלית, החילונית והמודרנית : קנז, יהושע, עוז וגרוסמן הצעיר מהם בעשור וחצי לפחות, לכן ציינתי רק שלושה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה