יום רביעי, 2 בדצמבר 2020

21 - גאון הנשיאות

 אין לי מושג מי התחיל בהזניית מוסד הנשיאות הישראלי. 

הנשיא הישראלי, לפחות לפי הזכרון המעט סלקטיבי שלי, היה סמל מאחד, כמו דגל ישראל. ציפו ממנו להיות "דמות בובה" מבוגרת, בעלת עבר אינטלקטואלי מכובד, מעבר לסמלי הפוליטיקה הכוחניים. סמכות רחוקה וקרובה בו זמנית.

אידיאל הנשיא נצרף בדמותו של יצחק נבון, רעייתו הססגונית אופירה, ילדים, מחלתהּ הקשה. אבל ובעיקר היותו איש כרסתן וחביב, א-פוליטי באופן מובהק.  לכאורה א-פוליטי, מזכירו האישי של בן-גוריון לשעבר, אבל בימי הערוץ הטלוויזיוני היחיד חביבותו, שפתו העשירה, היותו מזרחי-ספרדי שהזכיר ראשי קהילות טיפוסיים בארצות צפון אפריקה והסהר הפורה, יוון, בולגריה ותורכיה הוא התקבל על כל הציבורים הישראליים.

בשלב מסויים התקלקל מוסד הנשיאות עד כדי השפלתו לעפר. הוא הפך לכלי פוליטי כדי לסלק יריבים קשים, הוא התגלה ככלי יעיל למתן חנינות לרצויים [ ראה - עזר ויצמן ורוצח המחבל של קו 300 ]. המשך הזנייתו הוא במציאת נשיא כאשם באונס וכליאתו. נסיון לרומם מוסד זה היה בבחירת שמעון פרס, חתן פרס נובל לשלום, עמיתו-יריבו הנצחי של רבין הנרצח. הנשיא הזה לא כוון כלפי פנים אלא ובעיקר כלפי העולם, תפקידו להיות עלה תאנה, משפר תדמית של מדינה ימנית, סרבנית זכויות אדם. בהיותו רודף כבוד, לא פחות מרה"מ הנוכחי, נמצאו השנים טובים זה לזה.

רבלין, הנשיא הנוכחי, הפך לדמוקרט גדול עת ירדה ממנו גלימת יו"ר הכנסת וחבר מרכז הליכוד. סאגת מות בת זוגו, נחמה, שזכתה לאהבת הציבור חיברה את הציבור הישראלי, ברם סירובו להפוך ל"בובה שותקת" עורר זעם רב כלפיו בביתו הפוליטי. לשעבר?!

רבלין מגיע לסוף הקדנציה. לא נראה שיש מישהו בכנסת המעונין לתת לו להמשיך להיות נשיא של "כולנו" עוד 5 שנים. הקונספירטיביים בינינו טוענים שהחשש שיסרב לתת חנינה לרה"מ בעתיד מונע ממנו בחירה נוספת לנשיאות, כמו גם הדיבור הממלכתי-הדמוקרטי-נטול הפנייה הפוליטית שלו מנוגד לממשל נתניהו המבוסס על הַפְרֵד כמה שיותר ומשול ככל שתוכל.

אז יש לנו נציג חדש מטעם עצמו. יהורם גאון. זו לא תהיה הפעם הראשונה ששחקן, זמר יהפוך לדמות ממסדית אהובה על ידי הרב. הפרסום, ה"ידוענות", ההיסטוריה האישית והנטייה לבחור בצד פוליטי רך במיוחד, במקרה הישראלי - ימין רך מאוד בהחלט מכשירים אותו. נראה גם, שבמקומות בהם מושכים בחוטים הוא ייחשב כנוח לשליטה, להדרכה ולכיוונון לפי רצון בעלי הדיעה. הוא הרי שחקן, הרחבה של דמות "ליצן החצר" שעל אף פיו הגדול הוא ידע מתי ראשו יותז, והתנהג בהתאם.

זו הנשיאות, ישראל מודל 2021. זמר "לאומי" רוצה להיות נשיא, מודיע על כך ומתחיל "קמפיין" בכנסת להבטיח לעצמו קולות שיבחרו בו.

האם הוא יהיה נשיא של כולם?

האם הוא נשיא מתאים לאיחוי פצעים, קרעים? האם יהא נשיא מתאים לרוח הפשרנית שאפיינה את נבון? האם הוא רואה בעצמו ממשיכו של נבון? שני ירושלמים "אסלים", דוברי עברית ירושלמית עשירה עם לווית חן של מבטא ספרדי-אלטיסטי של הישוב הישן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה