יום ראשון, 16 ביוני 2024

383 - פילנדרום - מתאים ל- Dr Who

 ד"ר WHO, עונה חדשה.

למי שלא שמע מעודו על ד"ר WHO, אני ממליץ לקרוא את הכתוב הקישורים הבאים -

1. ניר תל אורhttp://isf.nethost.co.il/article.asp?ref=998

2. אלי אשד - מאמר מבריק 

3. האינציקלופדיה בריטניקה

4. מחקר תרבותי של הסדרה [ליודעי אנגלית וחובבי קריאה מורכבת וארוכה]

לצרכים הבסיסיים שלנו -

"הסדרה מתארת את מסעותיו של חייזר הרפתקן ומסתורי מגזע אדוני הזמן, שהוא דמוי-אדם, הידוע רק בשם "הדוקטור". הדוקטור מטייל עם מלווים במרחבי הזמן והחלל, בחללית שהיא גם מכונת זמן, שנקראת טארדיס. "הדוקטור" מטייל בכדור הארץ ובגלקסיות, בפלנטות ובכוכבים שונים, בתקופות זמן שונות, נלחם בחוצנים מרושעים ופותר תעלומות." [ויקיפדיהhttps://did.li/LFWlC ] מיותר לציין שהרבה תופעות חברתיות, פוליטיות ואחרות שימשו כבסיס לעלילות הד"ר.

אני כותב כאן על העונה הכי חדשה, ועל שני הפרקים האחרונים ששודרו. אלה מכם שחרדים לספויילרים - אני מציין מתי אני עובר אליהם.

בניגוד למצקצקי השפתיים למיניהם, אני מאוד אוהב את הסדרה החדשה. האלגנטיות בה הם שידרגו עצמם לטכנולוגיה של המאה ה- 21, בה בובות הקרטון בשחור-לבן הפכו ל-ממשות לא מלאכותית.
כזכור עונה 7 נפתחה עם 3 פרקי "ספיישל", שהיו מעין סיכום העבר ומעבר ל-ד"ר WHO החדש. המהלך הזה היה פנטסטי, כי התוצאה שלו יצרה כלי-תחבולה-אפשרות נרטיבית שלא תאומן, אבל זה בספויילרים.
יש הרואים בפרק הספיישל השלישי פרק ראשון של עונה 7, ויש כמו נטפליקס ו - BBC לא סופרים אותו ככזה, לכן אל תתפלאו אם פרק 7 ייחשב אצל אחרים כ-פרק 8.
עכשיו לספויילרים.
.
הספויילר הראשון הוא ביחס לאפשרות התסריטאית אך גם העלילתית שנוצרה: יש 2 ד"ר WHO בו זמנית, כי ד"ר WHO החדש יצא מגופו של הישן [דייויד טננט הגאון] מבלי ל"חסלו".
עד עתה לא נעשה שימוש באפשרות זו.
עכשיו אני רוצה לספיילר את פרק 6[7] ואת פרק 7[8]
פרק 6[7]
  • - -
  • שתי מטאפורות בנות זמננו וחזקות מאוד בפרק הזה.
    הראשונה קשורה ל"נקודה" ו- "בועה". נקודה היא אותה ה- DOT החשובה כלכך בכתובת אימייל ובמען של אתרים. תוצאת כל DOT בפרק הזה היא בועה העוטפת את ראש האדם, ומהווה כלי תקשורת חיצוני ומדריך ל"חיים".
  • אנחנו מוזמנים לבועה הזו - הן מלבר והן מלגו. מבפנים אנחנו רואים ריבועים קטנים בהם מופיעים פנים של אנשים, כמו ב-זום. הטיפול בהם הוא באמצעות תנועות הראש והעיניים. מבחוץ, אנחנו רואים בועה עוטפת את הראש וריבועים "מתוקים" עליה.[ ראו משקפיים של מציאות רבודה, זו ההתחלה].
  • אחת הבעיות המרכזיות [היא עלתה גם בפרק 5[6] היא השתלטות חברת AI על חיי האדם. בפרק 5[6] - היא יוצרת סביבת מלחמה בלתי נגמרת-מסתיימת, ללא כל סיבה אמיתית, כדי להמשיך ולייצר כלי מלחמה ומשחקי מלחמה. זה רפרור ל- המשחק של אנדר, אורסון סקוט קארד[אס"ק], למשחקי מלחמה לכאורה שהופכים למציאות אכזרית של אנשים מתים, ואמבולנסים ממיתי אנשים. בפרק הזה, 6[7] בני אדם לא חסמו מרצון את עולם החושים, משהו אנטי-קנטיאני, נגיד, בעולם החיצוני, הם לא מסוגלים להניע את גופם בחלל הרגיל ללא הדרכת המכונה! עד כדי כך. והפרק כמו בפרק הקודם הוא שחרור מעבדות למכונה.
  • אמ-מה כאן נכנס הנרטיב השני ההכרחי כלכך או הבעיה השנייה - הגזענות בצורתה הבוטה ביותר. אנשים מעדיפים למות ולא להינצל בטארדיס, כי הדוקטור שחור!
    תמונת הסיום, בה הדוקטור צורח בתסכול שלא יאומן היא בעצם הצעקה לגבי המציאות בה אנחנו חיים: מציאות של אשליה, הונאה עצמית ואיבוד היכולת הבסיסית - ללכת לא יד תומכת.
    פרק 7[6] -
  • חשיבותו היא ב"הוצאת" ה- ד"ר מהארון, חד וחלק.
    כל הדוקטורים הקודמים היו סטרייטים, לפחות לפי התאהבותם בנערות שהצטרפו אליהם, היו מדי פעם רמזים דקים אבל לא ממש עבים על אהבת המין האנושי גם מהצד הזכרי שלו. גם האשה היחידה שגילמה את דמות ה- ד"ר היתה סטרייטית.
    אבל בפרק זה העובדה נחשפה.
    וזה לא מקרי, כי זה פרק שהוקדש ל- קוספליי, משחקי דמויות שאני מכיר מראשית שנות ה- 2000, אבל לפי הד"ר זה מנהג אנושי אהוב מאוד, חיקוי והתנהגות ולבוש כמו "דמויות מופת, דמויות נערצות".
  • פרק 7 לוקח רחוק את הרעיון ואנחנו מקבלים פרק מדליק באופיו הילדותי. יש צייד של "ממירי צורה" שחושב שה-ד"ר הוא ממיר צורה ולוכד אותו וכמעט כמעט משמיד אותו, אבל.., ה-ד"ר הוא אדון זמן עתיק ונורא. וכך בשילוב חשיפת כל הישויות שהיו ה-ד"ר [כמו ה-ד"ר עצמו הוא שחקן קוספליי] הצייד לא ממית, אבל הם מתאהבים. אה-אהההה.
  • אותם "משני צורה" לובשים את בני האדם, פשוטו כמשמעו. צורת האדם החיצונית היא הלבוש שלהם, והם עושים זאת באמצעות הפעלת זרם חשמלי.איך אומר הד"ר, המין הזה לובש בני אדם כמו בגדים. ללא בגדי האדם/האשה הם נראים כמו ציפורים - ראשם לפחות.
  • מיותר לציין, שיש כאן איזו טענה היסטורית-חברתית כנגד אנגליה בחצי השני של המאה ה- 19, משהו על "חיים ותענוגות" מול "מנקים, מקרצפים אחריכם", זה במובן מסויים רפרור לכל תוכניות הטלוויזיה הבריטיות שמייצרות דרמות על משרתים ואדונים, וקצת לעג להן.
    התפתלות עלילתית חיונית היא שרובי עומדת בפני השמדה עקב טעות בזיהוי דמותה והתוצאה - רוג, אהוב לבו החדש של ה-ד"ר משמיד עצמו למען ה- ד"ר ורובי.
    ואני חוזר לרובי.
    יותר ויותר אני משוכנע שרובי היא הדמות והשחקנית המתאימה ל-ד"ר הזה. אני גם אוהב את אמא שלה, שמופיעה מדי פעם, אחח, איזו שחקנית.
  • = = = =
    פרק מעולה? נדיר" ייחודי? לא ממש לא. פרק די שגרתי, עלילה די צפויה למעט - היציאה המלאה מהארון והטוויסט עם רובי, שזו חתרנות פנימית, ואולי גם הומור פנימי.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה