יום חמישי, 15 בדצמבר 2022

226 - הלוטוס הלבן, עונה 2



האומנם רק סיפור של בגידות?

על פני השטח, כל הדמויות בוגדות זו בזו. מי כהתנהגות יומיומית טבעית, ומי בשיטת ז'אן ז'נה [ שתי הזונות האיטלקיות במלון. הבגידה המלאה ב"חנון" המערבי שחושב שכסף "יציל" את העולם.]  

מי יש לנו שם -

2 זוגות עשירים כקורח, קמרון ודפני, איתן והרפר ארבעה בני אדם יפי תואר במידה שלא תאומן, מעין אלים. כנראה עוסקים בהשקעות בכספים, קרנות גידור. נהנים מהחיים שהכסף מציע, האמנם?

שלישיית גברים, שושלת, סבא-בן-נכד, משפ' דה גרסו

אשה חולה נפשית, טניה, עשירה כקורח עם בעל כנראה הומוסקסואל,גרג, או דו מיני מלווה על ידי נערה צעירה, פורשיה, שתפקידה - להיות כשטניה זקוקה לה. [טניה היא דמות שממשיכה מהעונה הקודמת, ורק מבט נוסף מגלה את הקשרים המורכבים בין שתי העונות.]

זוג נערות איטלקיות שמגיעות למלון על מנת לעשות כסף בעזרת נעוריהן ויופין: לוצ'יה, הדומיננטית, השחרחורת האיטלקיה המסובבת תמיד ראשי גברים, ומיה, הבלונדה אוהבת החיים. [בחיי, כשאני כותב את זה אני שואל את עצמי: האם לא רפרר מייק ווייט [הכותב, הבימאי] לסופיה לורן [לוצ'יה] ולמרילין מונרו [מיה]

פסנתרן מזדקן

מנהלת מלון, ולנטינה, לסבית שלא מודה בפני עצמה

אלה הדמויות שהמצלמה והסיפור עוקבים אחרים, עוקבים אחרי התפתחות מערכות היחסים, נפשן התועה, הייסורים הקשים שלהן, ההשלמה עם המציאות.

ילדיו של קמרון כנראה אינם ממנו, אם זוכרים את הסיפור של רעייתו  על מאמן הכושר הבלונדיני וכחול העיניים, שהרי קמרון בוגד בה ללא הרף. איתן לא שוכב עם רעייתו אך גם לא בוגד בה, הוא "שוכב" עם המחשב וסרטים פורנוגרפיים בבוקר, אחרי הריצה שמחרמנת אותו.  עולה, שנקמת דפני [רעיית קמרון] אכזרית. בעלה החוקי מגדל ילדים של גבר אחר. איי, מכה בפרצוף לזכר אלפא.  אבל בניגוד לקטרת המצדיקה בגידה [שיעמום בחיי המין, איבוד האהבה, רצון ל"פרוח"] - קמרון ורעייתו חיים חיי מין עשירים במיוחד. אגב, קמרון לא יהסס לשכב עם איתן - הוא אומר לאיתן מפורשות שהוא אוהב אותו, שהוא רוצה להיות בתוכו, שהוא רוצה לעשות לו נעים. 

הבעיה החשופה נמצאת בין איתן ורעייתו המורעבת מינית עקב חוסר יכלתו של איתן לשכב אתה. לא בבוקר [לכאורה הוא אוהב סקס בבוקר והיא אוהבת סקס בלילה] ולא בלילה. תחושתו שהוא זכר ביתא ולא אלפא, הבגידה הבלתי פוסקת בה באמצעות אוננות מול סרטים פורנוגרפיים היא מעין סטירת לחי ל"מעמדה המיוחס", שזכה בו. זו בגידה פי אלף חמורה יותר. לענ"ד, מה גם שבת זוגו, הרפר, מסכימה לכך. מתי הוא שוכב עם רעייתו? כשהוא חוטף התקף קנאה ומשוכנע שהיא שכבה עם קמרון, ואז - או אז, דפני, רעיית קמרון מוליכה אותו אל בין העצים, ללמדו איך מתגברים על בגידה וממשיכים הלאה. האם שכבו? האם קמרון שכב עם הרפר? בכל מקרה נראה שמאז - תשוקתו לאשתו גדלה פלאים. למה? כי אולי למד את דרכי קמרון - לקחת את מה שהכי יקר אצל החבר שלך?

 טניה היא הדמות הקומית-טרגית. דמות משוחקת להפליא על ידי ג'ניפר קוליג'. נעה תדיר בין שכרות לבין בדידות, קורבנות, אומללות אינהרנטית. בפרק 7 היא מבינה שנפלה לתוך תכנית עוקץ, בה היא הנרצחת, ממש כך. היא רצה בטירוף לקברניט [ברור שהוא יחד עם המאפיה, או קבוצת ה"גייז" שבשיתוף עם בעלה רוצים את כספה] ואומרת לו: הגייז רוצים לרצוח אותי. "הקברניט הזקן" שלא מבין לכאורה או באמת אנגלית, עונה לה: כולם כאן גייז. רק לראות את הפנים שלה, את כל הסערות והחרדות והידיעה הכמעט סופית, שהיא תמות היום - זו שחקנית ענק.[ אגב, פעמיים ישנם רמזים מטרימים לגבי מותה הוודאי של טניה: הפגישה עם מגדת העתידות שאומרת את האמת ולא מתפקדת כמעלת מצב רוח/ או כמשמיעה מה שרוצים לשמוע; האופרה שה"גייז" לוקחים אותה, מאדאם באטרפליי, שמתאבדת בסוף, והסצינה הקטנטנה בה טום, מנהיג ה"גייז" לועג לבורותה האמריקאית, מדהים כמה זה מגלה לצופה. טניה מזדהה לגמרי עם באטרפליי, לא מבינה מילה, אבל הרגש בשיר ממוטט אותה.


שתי האיטלקיות, שתי הזונות המקסימות שמרפררות להרבה זונות אחרות בהיסטוריה התרבותית שלנו, לענ"ד הן הדמויות השמחות בסדרה הזו. מה אנחנו יודעים על נערות ליווי בכל העולם שמממנות לימודיהן, עוזרות למשפחתן לצאת מהעוני המדכא בו הן חיות?

מה רע בתרגיל עוקץ נפלא? יש 2 תרגילי עוקץ בעונה הזו: הראשון- טניה [העשירה והבודדה] הנעקצת ממש, וסופה מוות שגרג יחד עם ה-גייז מארגנים; והשנייה - הזונה המקסימה, לוצ'י, שמרוויחה 50000 יורו ויותר ממשפחה"מחפשת שורשים" סבא-אבא-נכד דה גרסו. ]


מאמר שקראתי מסביר היטב, שזוג הבנות מסמלות שני דברים: המקומיות הנלחמת באימפריאליזם האמריקאי [בספר התורה, בחיי!] והשני - מאבק בפטריארכיה בכלי הפטריארכיה. מין וכסף והיפוך יחסי הכוח. שלושה גברים, שלושתם מבחינים היטב בין הקדושה במיטתם לבין הקדשה. בת הזוג אמורה לקבל את התנהגות הפטרון, הפטריארך [אשת הסבא], שלושתם מתיחסים לנשים כחפצים [זוכרת את תמונת הסיום בפרק 7, עוברת נערה מדהימה ביופיה בשדה  השנייה מגרשת את הבעל, אבל עוד לא מתגרשת [הוא עשיר כקורח, "אמצעי הייצור" בידיו .. הוא מצטער, בוכה ומתחייב בפני בנו שיפסיק עם הבגידות] והנכד, שנהנה משלושה ימים של תשוקה מינית שלא זכה לה מעולם עם אותה זונה מקסימה, שגם מוציאה ממנו[מאביו] 50000 יורו ללא מאמץ, על ידי פריטה על רגשות האשמה המעמדיים שלו, לכאורה. כשהוא נשאל עליה הוא אומר: "היא עבדה עליי - She played me. בשדה התעופה בסצינות הסיום של העונה עוברת ליד שלישיית דה גרסו נערה יפהפיה. בהתנייה פאבלובית וצינית, שלושת הגברים לבית גרסו מסובבים את הראש!


יש מרכיב נוסף חתרני - נשים מכוסות בזמן סקס, כולל החזה, ברוב המקרים; הגברים עירומים כולל פרונט, מדי פעם. 


הסדרה עצמה מצחיקה, המוות של טניה הוא הרי בידור - עד שניצלה הסתומה אז היא נופלת מהיאכטה אל מותה.


ולמה אני מקדיש לה זמן, זו רשומה שנייה. הקודמת היתה פוסט 213

כפי שכתבתי ברשומה הראשונה, לא רק פארודיה על סדרות אהבה, לא רק מבט מחפצן ומציץ לחיי העשירים וה-אומללים, אלא ובעיקר העלאת סוגיות ממש נוקבות, כמו למשל - יחסי הכוח הפוליטיים והכלכליים בין התרבות המערבית האימפריאליסטית והרעל המזוקק שהיא מזריקה לתרבויות אחרות אותן היא כובשת, יחסי כוח בין גברים-נשים, חברות, השקופים בחברה, האומץ להיות "סובייקט" בסגנון ניטשיאני או לפחות בסגנון הרך של "קאמי".

גם העונה השניה עוסקת באותן בעיות. מרחיבה לעומקן של הדמויות הרבה יותר מהעונה הקודמת. ממשיכה את הנרטיב של טניה, ומציגה את טניה כסימבול [לדעתי] לתרבות המערבית הקורסת והשוקעת, לאלימות חסרת המשמעות שלה, להיותה מכורה לסמים, לאלכוהול, חסרת כיוון, נעה כמו ברווז מקרטע ומהדס, שיתכן לטביעתה, יש משל המרפרר לטביעת "אטלנטיס" או ללא אגדות - לפומפיי.


תוספת קריאה למעונינים -


1. חן חדד, "הלוטוס הלבן" חזרה והעשירים שוב מתגלים בכיעורם, הארץ, 1.11.2022


2. חן חדד, "הלוטוס הלבן" החזירה את התשוקה לסדרה שמחכים לה,הארץ, 13.12.22


3. איתן לשם, הכוכב הראשי בעונה השנייה של "הלוטוס הלבן" הוא התחת הגברי, וזה נהדר, הארץ, 13.12.22


4.קיץ ברבנר, 

"עובדת חזק על הצדדים מכוערים באנושות": "הלוטוס הלבן" מעולה אך קשה לצפייה, מעריב, 7.11.2022





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה