יום שבת, 26 בנובמבר 2022

218 - מכל כשלונותיי..


 נושא די מרתק לדיון, למחשבה. נושא שאהוב מאוד בספרות היעץ האמריקאית המבוססת על הפסיכולוגיה  הקוגניטיבית [המשכה של הפסיכולוגיה הבהיוויוריסטית], שאחד מענפיה הבולטים הוא ה"אימון" [ coaching] באמריקאית.

אישית אני מכיר אנשים, כולל עבדכם הכותב כאן, שלא רואים ב"הצלחה" רכיב מרכזי בחייהם, אלא אם כן אנחנו מגדירים "הצלחה" בדרך אחרת מן המקובל בתרבות המערבית שלנו. כי למשל במזרח הבודהיסטי הצלחה היא להצטרף למעגל הנירוונה, ביטול האגו לגמרי. ביהדות הצלחה נמדדת כאשר גבר נושא אשה ומביא ילדים, חיי בשקט מבלי לעשות גלים ומקיים מצוות "ואהבת לרעך כמוך".

מכאן לכשלון ולהצלחה. בספרות יש שני נרטיבי-על באפוס: מהצלחה לכישלון [אדיפוס המלך]; מכישלון ולהצלחה [סינדרלה]. חלק גדול מספרות הרומנס [רומן רומנטי], בלש, פשע, מד"ב, פנטזיה מבוססים על תבניות יסוד אלו. [סיפור גן עדן, מיתוס נהדר הוא דוגמה מובהקת ל- מהצלחה לכישלון.]

ואני, מהם כשלונותיי ומהן הצלחותיי. האם למדתי מטעויות עבר?

בהחלט, למדתי מטעויות עבר.

למשל - פתיחות ופגיעות הן מלים יפות, אבל שימוש בהן ללא שיקול דעת מוביל לדכאון.

למשל - היות רודף צדק, העומד בשער ומתריע ללא זהירות בסיסית יגמור כמו הולך הרגל במעבר חצייה.

למשל - כשמנהלת ביה"ס מנסה להשכיב אותך או תשכב אתה או תפסיק לעודד אותה מבלי דעת.

למשל - כשתלמיד מקלל אותך - הזמן אותו לשיחה ואל תעיף אותו מהכיתה.

למשל - כשהאחים שלך פוגעים באביך, ז"ל או בבת זוגך - חתוך מהר כל קשר אתם ונמצאת רגוע יחסית.

ואחרון - אל תתבייש בהיותך סרבן טיפול נפשי-דיאלוגי. חאראם על הכסף [ 400X 12 פגישות = כמעט 5000 ש"ח, וזה בהנחה שרק 12 פגישות יהיו.] אל תתבייש בהיותך מתנגד לכל סוגי ה"אימון" הצצים כפטריות אחרי הגשם. לתרופות יש השפעה והן הצילו אותך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה