יום שבת, 15 ביוני 2019

22 - חזי לסקלי



חזי לסקלי

אוֹכֵל
מַדָּף מַה הוּא אוֹכֵל אֶנְצִיקְלוֹפֶּדְיָה לַנֹּעַר
כָּל מַדָּף אוֹכֵל וְתָנָ"ך פֵּרוּשׁ גּוֹרְדוֹן
פֵּרוּשׁ קָסוּטוֹ פֵּרוּשׁ פַּפּוֹרִישׁ כָּל
מַדָּף נוֹרְמָלִי אוֹכֵל בְּלִי הִתְנַגְּדוּת כְּמוֹ
שֶׁמַּכְרִיחִים יֶלֶד לִבְלֹע נָחָשׁ.

גילוי נאות – את לסקלי הכרתי גם באופן אישי, לא חיבבתי אותו מעולם, ולכן הכרותנו הסתיימה מהר מאוד.
לגבי השיר ה"חביב" וה"פשוט" הזה: בסיסו הוא האנשה והפעולה המרכזית בו אכילה או האבסה עצמית או אכילה ללא ביקורת עצמית עד שלב בליעת הנחש בניגוד לרצון. ומה אוכל המדף - נכון את מדף הספרים היהודי, ומה הוא חייב לבלוע, כמו ילד, נחש, המורד הגדול באלוהות ה"טהורה" היהודית.
המיוחד בשיר הוא הסתירה בדימוי הסוגר את השיר – מדף נורמלי אוכל בלי התנגדות כמו/ שמכריחים.. אוקסימורון בסיסי, מה שמעלה את השאלה – האם המדף הוא הדובר בשיר, ומיהו הילד שהכריחו אותו [ אני גם נזכר בנסיך הקטן ובציור הנחש בפתח הספר.]
נחש הוא סמל מורכב מאוד בתרבות המערבית. החל מ"המפתה" הגדול [ דמיונו החלקי לאיבר המין הזכרי כמעט צועק את זה..], הגורם לחטא הקדמון [היענות לתאוות, קדימות היצר על השכל ], השטן. מהצד השני הוא גם סמל הרפואה והריפוי, כפל התפקידים של ארסו [ כידוע יותר ויותר בפרמקולוגיה בת זמננו ], ולא נזכיר את היותו סמל לערמומיות, תח[כ]מנות, חתירה תחת הכלל, מניפולטור "נחש בקש" ושאר ביטויים כאלה. את הנחש הזה מכריחים את הילד לבלוע.. היתכן ויש כאן אירוניה בסיסית הנובעת מהאוקסימורון שציינתי קודם לכן [אוכל בלי התנגדות ] - שמכריחים, והדבר אותו מכריחים לבלוע [ לאכול? לא נאמר ].
לי ברור שהשיר  ה"ביוגרפי" הזה מרמז אל מעבר לספרייה, הישר אל היסטוריה רוחנית מובהקת שתחתיה חותר אותו נחש דמוני, שיש לבלוע גם אותו.
ברוח "שבוע הגאווה" היתכן שיש בשיר הצגה של המתח בפנימי האינהרנטי של הנורנטיבי-הדתי עם המיני, המוחצן והיצרי? [ לסקלי מעולם לא הסתיר את זהותו המינית].

 מקור השיר [ יש שם עוד שירים ] עכבר העיר
יואב איתמר – על שירת לסקלי [מומלץ מאוד], יקום מקוון 

4 תגובות:

  1. אלה היו כנראה הספרים שהקיפו את לסקלי בילדותו. לא הכריחו אותו לקרוא אותם, אבל מעצם נוכחותם שם הוא חש מחויב. אני מוצא כאן גם הדהוד לנחש עקלתון שבלע פיל ב"נסיך הקטן".

    השבמחק
    תשובות
    1. אריק בנדק חביב17 ביוני 2019 בשעה 3:11

      מצטרף בהחלט להנחה נכונה שלך בדבר הספרים שהקיפו אותו בילדותו, אןו הספרים שמערכת החינוך הישראלית עודדה תלמידים לקרוא בהם. שנינו ראינו את האלוזיה[הארמז] לנסיך הקטן בהחלט .
      תודה על המשוב
      אריק

      מחק
  2. אריק בנדק חביב17 ביוני 2019 בשעה 3:15

    תודה גם לך
    אריק

    השבמחק