יום שני, 11 במרץ 2024

356 - עידן הבינה המלאכותית - דו שיח אודות יצירה בעידן הבינה המלאכותית, או "הבינה החליפית"

השבוע, 22.3.2024 נפתח בשרביט החם נושא ה- AI. שמח לצרף את הפוסט שלי מה- 11 במרץ 2024

במלים אלה פותח חברי הטוב, דובי לוקסמן, בקבוצת השירה שלנו, ננו שיר, האיקו, סנריו, את הססטוס שלו:

חברים יקרים,
בעידן הבינה המלאכותית המשתלטת על כל אפיק של חיינו, נתתי לאפליקציית ChatGPT משימה לכתוב לי 5 שירי הייקו ובחרתי את הנושא ״ציפור״.
תתרשמו בעצמכם…
להערכתי היצירתיות עוברת פאזה ליכולת לכתוב לבינה המלאכותית פרומפטים טובים יוצר.
סוגיה משפטית - האם יש לי זכויות יוצרים על השירים..:🤣
צפור מחרישה
פינת גן חורף דוממת
רק רוח משתוללת
ציפור מתרכזת
בניגון מסולסל ועתיק
שדה פורח בחורף
ציפור פורחת מעץ
מנפנפת כנף במרץ
משבר נפש עבר
ציפור מרחפת
מעל גבעה בודדה
אור עז מתפשט
ציפור מחפשת
לעצמה קרקע מוצקת
שמים מתבהרים
* * *
בחרתי להגיב לשירים ולהצהרה זו כדלקמן -

הערות חשובות:
1. שיר ראשון - מחרישה-דוממת, גיבוב שלא מוסיף דבר לשיר אלא מקבע איזו דממה אונטולוגית, שהשתוללות הרוח לא ניגודית לה מספיק.
2. הטור השלישי בשיר השני מכיל 8 הברות, אין בו ניגוד ותמונת הטבע, אם יש בו, לא ברורה. הסינסתזיה [עירוב חושים] של ריכוז-ניגון בציפור שמצייצת ולא מנגנת לא מחלצת את השיר מחדגוניותו. השדה הוא תפאורה ולא מרכיב משמעותי.
3. כמו בשירים קודמים - יש ויתור על 5-7-5, ואין לי טענות, נהפוך הוא. עם זאת, ההחמצה של כפל משמעות המילה "פורחת" בשל מיקוד הפריחה בתנועת הכנף קצת מחליש, והסיום מצויין, ברור, ציפור הנפש, או ציפור המכנסיים של חנוך לוין. גם פה אין ניגוד אלא נסיון לבנות תנונת נוף רציפה.
4. השיר הרביעי איכשהו בונה תמונת נוף, אם כי מעט "מסתורית", ולי זה מזכיר סיפורי חטיפת אנשים ע"י חלליות באמצעות קרני אור, או התגלות אלוהית וכו' הניגוד לא קיים, כמו בשאר השירים, מפני שהניגוד לא נתפס כנראה בהוראות שנתת כרכיב מהותי בהייקו.
5. האחרון הוא הייקו סביר לגמרי. הניגוד אמנם לא קיים, אבל ברקע יש חושך-אור, כהה-בהיר אז זה יוצר תמונה רבמימדית.

לענ"ד - ה- AI פרימיטיבית לגמרי. כל היסודות החיוניים שעולים בשירים שאתה כותב לא קיימים כאן. השפה דלה מאוד, השימוש בצורות הפועל ובצורות הבנינים חדגוני. יש משהו מונוכרומטי בשירים, לענ"ד בעיקר בגלל שאין מחשבה על הניגוד. הניגוד בZEN וגם בשירת ה-הייקו [שירת ZEN] פותח אפשרויות מבט רחבות ומגוונות יותר, מציפור מחפשת אדמה מוצקה, שמים מתבהרים. ציפור בסופה - מחפשת קרקע מוצקה - נחשולי מים, למשל... [לא שזה מוצלח, אבל את זה כתב אדם ולא מכונה.]
אחרון - האם תרשה לי לפרסם פוסט בבלוג שלי תוך שימוש בסטטוס שלך ובתגובות שלי?

דובי ענה לתשובתי ולהערות השונות
:
הרשו לי להגיב לכולכם…
זאת היתה חשיפה ראשונית של שילוב טכנולוגיה מתפתחת ואפיק אמנות, שירה במקרה זה.
להווה ידוע שלקבלת תוצאות טובות יותר יש צורך בפרומפטים משובחים יותר שזאת אמנות בפני עצמה.
אני קורא חלק מתגובותיכם ונדמה לי שאני שומע את ״זעקת הקוזאק הנגזל״.
לדעתי אם יישלחו השירים הדיגיטליים לתחרות שירי הייקו, הם לא יזכו במקומות האחרונים כולל בהשוואה לשירים פרי קולמוסי או קולמוסיהם של אחרים כולל בקבוצה זאת (לא נאמר כדי לפגוע).
הקדמה הטכנולוגית פשתה גם בתחומי אמנות אחרים כמו ציור, מוסיקה ועוד.
אני בהחלט בעד העקרון שיש להטיל ספק בכל דבר אבל חשוב לשמור על פתיחות כל עוד סוגיות לא נבדקו עם תום.
בטרם יסתיים העשור הזה לא יוותר תחום אחד שבו לבינה המלאכותית לא תהיה כניסה (אני מעריך שגם בתחום הרגשי/מנטלי/תודעתי). לא בכדי הקונגרס האמריקני מוטרד מכך.
הגישה הנכונה צריכה להיות להגדיר את הנישות הנכונות.
המונח קונספציה משתלב גם כאן במובנו השלילי.

המענה -
יתכן שהם, שירי ה- ב"מ,  טובים משירי הייקו שנכתבים כאן, אבל הם ממש אבל ממש לא הייקו, ולו רק בגלל שהפרמטר המרכזי חסר בהם - הניגוד. 

סיכום -
אין ספק שבעתיד הלא רחוק, הבינה מלאכותית תידרש לכתוב שירים. כבר היום היא נדרשת לכתוב סיפורים, כאלה שנשלחים לתחרויות אנונימיות. מה קורה בתחרויות אין לי מושג, כי הזוכים יש להם מראה ושם אנושי.
השאלה האם דובי צודק במחשבה שלו, שהתפיסה האנושית ביחס בין שירה לשפה היא קונספציה שהגיע זמנה להישבר? מן המקובלות ששירה היא משיאי השפה, הביצוע הכי קיצוני ואפשרי של השפה ברגע היסטורי כלשהו, כל שפה.
בדיון עם דובי הוזכר דוד אבידן וספרו "הפסיכיאטר האלקטרוני שלי - שמונה שיחות אותנטיות עם מחשב"[ בבל, 2001], וכל קורא עיתון, מדיה חדשותיות שונות, יודע שכבר היום יש טיפולים נפשיים מבוססי ב"מ.
האתר הזה יוצר הייקו עפ"י הזמנה, לא צריך להיות משורר לצורך כך:
הכנסתי למייצר ה-הייקו את המלים הבאות:
sun, shadow, blind, joy, rear
זה מה שקיבלתי:
Sunrise casts shadows
Blind to the world's chaos, find
Joy in the rear view

Golden rays shine bright
Shadows dance, blind to the night
Bringing joy to all

In shadows we find
Blind to darkness, joy entwined
Sun's rays from behind
או בתרגום AI לעברית - 

הזריחה זורקת צללים עיוורים לבלגן העולם, מוצאים שמחה בראי המראה האחורית

קרני זהב מזהבות מאירות הצללים מרקודים, עיווים* ללילה מביאים שמחה לכל

בצללים מוצאים עיווים* לחושך, שמחה מתלבשת קרני השמש מאחור

*עיווה, עיוו, עיווים = מקמטים פניהם למראה דבר מה.

מיותר לציין שתבנית ה- 5-75 נעלמה לה, כי לא דרשתי אותה בתרגום. המילה עיווים בשיר השני צ"ל "עיוורים", אבל, ודוק - הניגוד נמצא, כי הוא נמצא בבסיס המלים שנמסרו למחולל ההייקו.

האם השירים גרועים? מה דעתכם? - תיאורי טבע אין בהם, זה בטוח.



זה המקור

https://milimveod.wordpress.com/2012/05/30/haiku/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה