יום שני, 6 באפריל 2020

80 - אורי ניסן גנסין





אורי ניסן גנסין

*
מָלֵא תַּעַצֻמוֹת הָאַהֲבָה,
בּוֹדֵד אֲנִי – כַּאדוֹנָי …
חוּשִׁי, שַׁלָּמָה תִּתְבּוֹשָׁשִׁי,
יַלְדָּה, הוֹי חוּשִׁי אֵלָי !


לֹא עוֹד יָקוּמוּ, אִם גָּזוּ כְּבָר,
לִחְיוֹת חֲלוֹמוֹת הַפָּז :
שָׁוְא לֶאֱלִילִים לֹא אֵמוּן בָּם
לְעַנּוֹת אֵל חִשְׁקֵי הֶעָז.


אַל אֵפוֹא, יַלְדָּה, תִּתְבּוֹשָׁשִׁי –
חוּשִׁי וּבוֹאִי אֵלָי ;
יַחְדָּו עַל בָּמוֹת שֶׁנֶּחְרָבוּ
נָקִים-נָא הֵיכַל אֵל חָי !



איזה יופי. סופר התודעה היהודי [ יש הרומזים ה"פרוסט היהודי] כתב גם שירים.

הנה שיר מלא תשוקה, שבו אין מקום למלים כמו: לזיין, להשתגל, להזדווג או שאר מילות התשוקה הגופנית.
במקום, כמו ביאליק בציפורת, בבית האחרון של השיר 

וּבְעֵינַיִךְ שׁוּב אָצִיץ וַאֲבַקֵּשׁ שָׁם תְּשׁוּבָה –
וּכְבַתְּחִלָּה הֵן צְנוּעוֹת, שְׁתֵּי יוֹנֵי הַחֵן;
מַה-לִּי צְנִיעוּת עֵינַיִךְ – וּמַחְלַפְתֵּךְ מְשׁוּבָה,
הִיא אוֹמֶרֶת לִי: הֵן!
מַהֲרִי, מַהֲרִי, אֲחוֹתִי, נָבוֹאָה הַיַּעֲרָה,
תַּחַת חֻפַּת אֲשֵׁרָיו לָךְ כָּל-נַפְשִׁי אָפִיקָה,
וְאֶת-כָּל-אַהֲבָתִי הַתְּלוּיָה בְשַׂעֲרָה
נָמִית שְׁנֵינוּ בִּנְשִׁיקָה.
 גנסין מבקש להיות אתה על "במות"* שנחרבו להקים אל חי. ומהן הבמות? הן אותם מרכזי פולחן כנעני שהרס אליהו הנביא בלהט משיחי מטורף, שבן התבצעו ככל הנראה גם פולחני מין רבים.

בניגוד לביאליק, שהושפע מהרומנטיקה הגרמנית, כככל הנראה, ולכן , כמו עגנון, ראה ביער את מקום סיומה של התרבות, אבדן מוסר, סדר, חוק ל"טובת" היצרים והשרידה, גנסין מעדיף את הבמה. הרפרור כלכך חזק לספרי  יהושע-שופטים-שמואל א/ב - מלכים א/ב, ולמאבק בן זמנו בקרב ישיבות חרדים [ כמו עכשיו, ממש ] < עליה שניה - בוודאי הוא שמע על המין החופשי והניסוי החרבתי של הקיבוץ].

כמעט הייתי אומר, בהפרזה רבה, ללא שום אישור או מימצא אמיתי שהוא קצת הקדים את ה"כנענים", 30 שנים אחריו, ובטח מי שקרא את "צופן דה-וינצי" זוכר את סצינת הפתיחה של "המין הפרוע", הטקסי.

עם זאת, גנסין טיפש לא היה, וגם רומנטיקן פשטן לא היה, אשר על כן - שימו לב לשורות בודד כאדוני ; שווא לאלילים ; ילדה תתבוששי - רפרור שוב למין  או טרום המין עקב היעדר השפעת הגוף העירום על התשוקה ב-תתבוששי:

וַיִּֽהְי֤וּ שְׁנֵיהֶם֙ עֲרוּמִּ֔ים הָאָדָ֖ם וְאִשְׁתּ֑וֹ וְלֹ֖א יִתְבֹּשָֽׁשׁוּ: (בראשית פרק ב פסוק כה)


גנסין רוצה סקס עכשיו וכאן, הוא חרמן לאללה, בישראלית הדבורה וההסלנגית.
אהבתי ת'שיר.

-  - - - - 
*פוסט שני בבלוג הזה - אורי ניסן גנסין

מקור – פרוייקט בן יהודה
ביוגרפיה ומאמרים – ויקיואנד;
*פגניות כנענית - תרבויות-עולמי
* טבח אכזרי וטיהור אתני-מפלצתי של הכנעני - אתר היהודים המשיחיים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה