יום שישי, 19 באפריל 2019

2 - מה זה שיר?


טקסט שכתבתי לפני 18 שנים בערך

מה זה שיר? הרהורים סביב המהות החמקמקה הזו. 25 באוקטובר 2001


בחיפוש אחר הגדרות לשירה מצאתי קרוב ל 100,000 דפי אינטרנט, שבהם יש הגדרות רבות ומגוונות של הדבר הזה הנקרא שירה. (מתוך השפע שלא יאומן בחרתי כחמישה קישורים).

הנה הגדרה אחת:


Poetry: an articulate expression of a significant idea or experience in words designated to delight the ear and appeal to the imagination and feeling (http://www.siprep.org/eng/isham/ishamwebsitecgi5.htm)

שירה: ביטוי מעוצב של רעיון או חוויה משמעותיים במלים המיועד לרגש את האוזן ולמשוך את הדמיון והרגשות.

הגדרה עמומה מאוד לטקסט אומנותי, שלכאורה כולנו יודעים מהו. פתיחת ההגדרה היא "ביטוי מעוצב" – וניסוח זה מתאים לא רק לשירה, אלא גם לסיפורת ולדרמה. המשך ההגדרה אינו חורג מניסוחים מקובלים לשירה.

"All lyric poems are narcissistic. They are the earliest form of the personal ad. They’ve been saying for more than a thousand years, ‘I’m a sensitive, vulnerable, misunderstood, barely solvent, lovable little fellow who would like to meet a person of exquisite taste who is not averse to an occasional roll in the hay.’"


—Charles Simic (1999)
http://www.poetry.ezra.8m.com/definitions_of_poetry.htm

כל השירים הליריים נרקיסיסטיים. הם הצורה המוקדמת של המודעה האישית. הם אמרו מעל לאלף שנים: "אני רגיש, פגיע, בלתי מובן, כשיר בקושי, ברנש חביב וקטן אשר מעוניין לפגוש אדם בעל טעם מעודן אשר אינו סולד מגלגול מקרי באסם.

צ'רלס סימיק (1999)

ההגדרה הזאת כבר הרבה יותר מסובכת. זו הגדרה שירית של שירה לירית. בבסיסה נמצאת ההשוואה בין שיר לבין מודעת היכרות אישית המתפרסמת בעיתון. שימו לב למה מאפיין את השיר הלירי: הוא ברנש קטן וחביב המעוניין לפגוש בבעל טעם טוב להתגלגלות משותפת בחציר (באסם). כלומר – המפגש הוא ארוטי ולא מתוכנן.

ננסה הגדרות נוספות, וקצת שמרניות יותר:


Charged language

Ezra Pound

Language that emphasizes the relationship between words on the basis of sound as well as sense.

Chris Baldic –

The Concise Oxford Dictionary of Literary Terms

http://www.keyanoc.ab.ca:8080/bhemstock/engl101/poetdef.htm


שפה טעונה (לקראת ירי)
עזרא פאונד

שפה אשר מדגישה את היחסים בין מלים על בסיס צלילים ומשמעות

כריס באלדיק

מילון אוקספורד למונחים בספרות

אומברטו אקו באחד ממאמריו על תורת האינפורמציה מגדיר שירה כ"אנטרופיה של הלשון, שמטרתה יצירת סדר(משמעות) חדש"

בלשון בני אדם, לשון השיר הורסת את הסדר המקובל של הלשון הנורמטיבית (תחביר, כללי דקדוק, צורות של זמנים וכו') ובכך היא הורסת או מובילה לאי-סדר במערכות שלמות היוצרות משמעות. עם זאת, כיוון שזו שירה, היא מצליחה לגבש משמעות חדשה באמצעות החוקיות החדשה שהיא יוצרת.

אז מהו שיר?

כל ההגדרות שהבאתי מסמנות דבר אחד מהותי לשיר או לשירה, והוא ה"חריגות" שבו. שיר הוא כל דבר חוץ מהרגיל והיומיומי.

השאלה שמייד נשאלת היא: כיצד עושה זאת השיר?

אקו נותן לנו מפתח ברור, שאפילו מסביר את עניין "השפה הטעונה" של פאונד, או אפילו המטאפורה של סימיק – מפגש ארוטי לא מתוכנן.

הלשון והצורה של השיר אחרות ושונות.

לשון השיר וצורתו


כאשר שואלים תלמידים: מהו שיר – תגובתם בד"כ היא: בשיר יש חרוזים, בתים.

חלק אפילו אומרים: יש שפה יפה ומיוחדת.

התשובה, עד כמה שמפתיע נמצאת כאן. מבחינה חיצונית שיר כתוב "אחרת". שורות הטקסט קטועות, אין בהן כל קשר לדיבור או לכתיבה הרגילה. הטיפוגרפיה הזו כבר כופה על הקורא סוג אחר של קריאה. קריאה המחייבת אותו להתבוננות אחרת לגמרי במלים.
ואם, ישאל השואל , השיר כתוב בשורות ארוכות, כמו למשל בסיפור? (ויש שירים כאלה). התשובה תמצא בחיבור המלים. הקשר בין המלים סותר כל הגיון סביר ומקובל. סתירה זו מפעילה, אף היא בקורא סוג אחר של קריאה. הדוגמות רבות ביותר, אסתפק רק בהצבעה על אמצעי אחד ששמו: המטאפורה.

אז מהו שיר?

שיר הוא טקסט מילולי אומנותי אשר מפעיל את השפה אל מעבר למקובל ולנורמטיבי. שיר הוא יצירה בה השפה מתאבדת וחיה מחדש חיים חדשים. או השיר הוא כמו עוף החול – חיים ומוות ללא הרף.

מקורות באינטרנט:nt idea or experience in wordhttp://www.poetry.ezra.8m.com/definitions_of_poetry.htm








s

2 תגובות:

  1. והייתי מוסיף הגדרה אישית - שיר הוא מה שמרגיש לי כשיר :)
    וכשואלים אותי אני אומר: "כמו ציור טוב, שיר טוב - טוב מאלף מילים".

    אגב מציע לך להוסיף תגובות מערכת דיסקוס גם לבלוג זה (כמו שעשית בבלוג הראשון).

    השבמחק
  2. נסיתי ולא צלח בידיי.
    לגבי ההגדרה האישית שלך, היא בדיוק כפי שכתבת "אישית" סובייקטיבית וחסרת היסוד התקשורתי-האובייקטיבי המאפיין את השפה במערכת סימנים, וכך ההגדרה הזו חסרה יכולת לבאר מהו שיר.

    השבמחק