יום שלישי, 24 במרץ 2020

77 - אהרון אשמן


הביתה - אהרון אשמן


מילים: אהרון אשמן
לחן: ידידיה אדמון
קיימים 2 ביצועים לשיר זה

ממזרח ומים ומכל האפסיים
מכפי ישימון ומנבך המים
בוערים לבבות, מושטות הידיים.
הביתה.

ומה אש הרובים ואימת בור הכלא
מחשכי מצולה ושיני צור הסלע
לנשמת יהודי שבוית אור הפלא.
הביתה.

אם אמות בספינה,
התועה הנודדת
גויתי הושלכה אל תהום הנחרדת
עוד אשוב בדרכי האחת המיוחדת
הביתה.

ועטור עשב-ים לראשי כמקלעת
בעיניים כבויות מצניעות את הלהט
אתרפק על החוף בדממה משוועת.
הביתה.

וראיתם את דמותי בענן הנוסע
וראיתם את דמותי באור יום הגווע
וקולי ירדפכם לא נוחם לא רוגע.
הביתה.

אני זוכר את השיר המופלא הזה בביצוע של דמארי מלווה איזה סרטון תעמולה הקשור לעליה הבלתי ליגאלית או משהו בסגנון. היסוד המוזיקלי והיסוד הנרטיבי החזק בשיר משווים לשיר משמעות של צדק מוחלט מעבר לכל זמן ולכל מקום. אני מאמין שהקול של דמארי, החזק, הדרמטי ומלא הרגש העניק לשיר את השלמות לה הוא נזקק כיצירה מוזיקלית-פיוטית-ווקלית.

אפשר להתבונן בבתי השיר , 5 בתים, ומבנם החוזר על עצמו – 3 טורים ארוכים וחופפים וטור אחרון בן מילה אחת "הביתה". הבית השלישי, האמצעי, זוכה לעיצוב מיוחד ושונה, כיאות לבית מרכזי מבחינה סטרוקטוראלית – חמש שורות במקום ארבע, שינוי תבנית החריזה ל- אבבבה, חרוז הממקד את זוועת המוות, את היכלת לקום מהאסון ולהגיע – הביתה. המעין פיפורה הזו יוצרת ברקע השיר את המילה "הביתה" ומנכיחה ללא הרף את היסוד הרוחני-הדתי-התרבותי-ההיסטורי של שיבת ציון במאה העשרים, שיבה רווית דם, רצח, אלימות וגזענות. החריזה טיפוסית לבתים בני ארבעה טורים אבאד, ואפשר למצוא בה לו חפצים גם מוקדי משמעות שמתפענחים על פי רעיוני השיר השלם.

- - - -

מקור השיר – שירונט
ביוגרפיה של אשמן – ויקיפדיה
שושנה 'דמארי – הביתה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה