<אין תמונה >
האומרים לעץ/ וידאל בנבשת
אוֹמְרִים לְעֵץ הָקִיצָה / עוּרִי לְאֶבֶן דּוּמָם
אוֹמְרִים לְלֵב נָע וָנָד / קוּמָה וְאַל תִּשְׁתּוֹמָם
הַאִם לְקוֹלָם יַעְמֹד / וּלְנָאֳמָם יִתְקוֹמָם
אֶבֶן וְכָפִיס מֵעֵץ / יַעְנוּ וְרוּחוֹ הָמַם
עַד כִּי יְבֻשַּׂר בִּשְׁלוֹם / דּוֹדָיו וְיֶחְזֶה צַלְעָם
וּשְׂלוֹם שְׂלֹמֹה נֵזֶר / אֶחָיו וְרֹאשׁ מַנְעַמָּם
חַיַּי לְבָבִי וּגְאוֹן / טוּחַי וְעֹז תַּעְצֻמָּם
לַיְלָה זְמִירוֹ עִמִּי / חַסְדוֹ יְצַוֶּה יוֹמָם
יָקַר בְּעֵינַי וּשְׁמוֹ / תַּחַת לְשׁוֹנִי רוֹמָם
– See more at: http://bkiovnhroh1.com/PAGE1680.asp#sthash.ubtQRNet.dpuf
המאה החמש עשרה, אותה המאה שבסופה גורשו יהודים מספרד [1492] ומפורטוגל [1496] ונכון, גם אמריקה נתגלתה, והיו יהודים על ספינותיו של קולומבוס.
השיר הזה הינו שיר הלל לשלמה דפיאיירה , אשר כמקובל בקציעה, פותח בהתיחסות לטבע , ועוצמת הידיעה על שלום שלמה משנה את המציאות לחלוטין.
כדאי לשים לב לבית 5 : עַד כִּי יְבֻשַּׂר בִּשְׁלוֹם / דּוֹדָיו וְיֶחְזֶה צַלְעָם. יש כאן מחדש רפרור לסיפור בריאת האשה אבל בו זמנית גם לשיר השירים ולמילה "דודים", שהיא המעשה המיני.
השיר הקצרצר נחלק ל- 3 חלקים: פתיחה בתים 1- 4, תיאור הטבע, דאגת ה"דברים" בעולם לשלום שלמה, שבעצם עסוק בדודיו, או - לא להאמין - בהזרעת אשת חיקו [ לא בטוח ] כי יחזה צלעם, כמו שאלוהים לאחר יצירת האשה חזה בצלע האדם שהפכה לאדם/לאשה. זה מאופי שירת ה-הלל להגזים עד כדי טירוף [ להשוות אדם המשגל אשה ומפאה אותה לאלוהים בורא אדם וחווה - אם זו לא חתרנות, היוונים היו קוראים לזה - היבריס ]. כך גם שלמה הוא נזר לאחיו, והרפרור לשלמה המלך ברור ושקוף, ובינינו גם נדוש מאוד.
הדבר היחיד באמת שתפס אותי בשיר הדי קלישאתי הזה הוא הבית ה-5 בו שלמה גם עושה, גם מספר לחבריו וגם רואה את תוצאות בריאתו.
- - - - - -
מקור השיר – אתר "בכיוון הרוח"
ביוגרפיה – ויקיונד
- - - - - -
מקור השיר – אתר "בכיוון הרוח"
ביוגרפיה – ויקיונד
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה