יום רביעי, 10 במרץ 2021

48 - איך נותנים ציונים?

 איך נותנים ציונים לתלמיד, בדרך כלל, ואיך בזמן קורונה. כל בית ספר בונה לו את מחוון הציון הספציפי שלו, כאשר ה"משווה הגדול" הוא ציון הבגרות.

אבל ציון הבגרות כיום לא מעניין אותי במיוחד, כי אני נמצא, לשמחתי, במקום בו אני מלמד את חלק המקצוע, שמומלץ מאוד שהציון בו יהיה "הערכה חלופית".

ומהי הערכה חלופית?

ואיך בודקים תקפות ציון בהערכה חלופית?

ואיך הם יידעו לענות על שאלת בגרות אם כל השנה לא יכתבו מבחן?

והנה הרעיון החיוני והחיובי מאוד של פירון ברפורמה שיצר ממוסמס על ידי פקידים דלי יצירתיות, כאלה שהרעיון שציון ישקף הערכה לא מספרית-לא כמותית-לא שיטתית-לא אחידה מעורר בהם חרדה ותחושת אבדן שליטה.

אז כרגיל, זה התחיל עם הפיקוח העירוני לפני כמה שנים - אתם חייבים לערוך לפחות מבחן אחד! מה זה?! 

מהצד השני, המורים שחפצו וחפצים בהערכה חלופית אמיתית נתקעו עם חוסר מיומנות בסיסית להעריך עבודות שאינן "שירים, סיפורים, מאמר ביקורתי, תשובה לשאלת בגרות". 

הגיעו הדברים לידי כך, שעל מנת לפחות בבחינות הבגרות בספרות, תהיה הדרכה מחייבת לאיך עונים, אחרי שנים ארוכות, שכל מפמ"רי הספרות סרבו לפרסם מחוון [ על מנת לעודד מורים להיות יצירתיים כמה שיותר, על מנת לעודד מבחנים ובחינות בהם התלמיד יכול להקיא מיקודיות שלמות מחד גיסא אבל גם יכול להיות יצירתי במיוחד מאידך גיסא ], המפמ"רית הנוכחית פרסמה מחוון, וכמובן - החל מהקיץ השנה, כל תלמידי התיכון יענו את אותן תשובות, ולמעריכים לא תהא ולא בעיה אחת בהערכת התשובות.

ולסיום -

תלמידיי בכיתת המחוננים נדרשו להגיש עבודה, בה הם יקבעו את המחוון, ויתנו לעצמם ציון על פי המחוון שלהם. הם יכולים לעשות כל מה שהם רוצים, למעט להגיש לי ציורים*, והציון המירבי שיתנו לעצמם הוא 85. ברור שהם לחוצים. יותר קל שהמורה יקבע. אבל המורה אמר: די נמאס לי לקבוע, תקבעו אתם את כללי המשחק, ותעריכו אתם לפי כללי המשחק שאתם קבעתם. אהיה משגיח מהצד, שרק יאשר או לא את ההתאמה בין הכללים לבין הביצוע.

- - -

* 15 נקודות לקחתי לעצמי על מנת לציינן את הרפלקציה שהם חייבים להגיש, את העברית, עמדה בכללי העבודה וכו' כמו כן הם נדרשו למציאת חומרי רקע לכל החלטה שלהם וביצוע שלהם, ולצרף לעבודה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה