אילן ברקוביץ – אנתולוגיה של שירה חדשה לפורים*
במבוא לאוסף השירים שהוא מביא, שואל ברקוביץ' – "ברוח החג נשאלת השאלה: האם המשוררוּת היא בגדר תחפושת שאפשר ללבוש ולהשיל כאשר רוצים, או שמדובר ב"משהו שנולדים איתו""[1]
הוא ממשיך וכותב: "באנתולוגיה הזאת מופיעים שמונה שירים מפרי עטם של כותבים מוכשרים אשר טרם פרסמו אפילו ספר שירים אחד, ומרביתם עדיין אינם חברים של "כל העורכות, העיתונאים והסופרים". אינני יודע אם מי מהם אי פעם יהיה. איך הם תופסים את עצמם? האם הם כבר רואים את עצמם כמשוררים? ברוח החג אני מבקש לשאול האם המשוררוּת היא בגדר תחפושת שאפשר ללבוש ולהשיל כאשר רוצים או שמדובר ב"משהו שנולדים איתו" ונמצא איתנו תמיד?"[2]
מכל המשוררים-ות שברקוביץ בחר, החלטתי להביא לאן את השיר של צחי כהן [3]
מרדכי רוצה לדעת שלום אסתר / צחי כהן
מָרְדֳכַי רוֹצֶה לַדַּעַת שְׁלוֹם אֶסְתֶּר
מַבִּיט לְמַעֲלָה לַמְרוֹמִים
אֶל חֶבְלֵי הַכְּבִיסָה
שֶׁל בֵּית הַנָּשִׁים –
אֶל הַמַּלְבּוּשִׁים.
סוֹקֵר אֶת צְחוֹר סְדִינֶיהָ
מַבִּיט אֶל שִׂמְלוֹתֶיהָ
חוּט יָרוֹק
שֶׁל חֶסֶד
שָׁזוּר עֲדַיִן עֲלֵיהֶם.
"שְׁלוֹמָהּ בְּטוֹב"
כּוֹרֵעַ מָרְדֳכַי וּמִשְׁתַּחַוֶה.
יליד 1974, תושב ראש צורים אשר בגוש עציון
בחרתי בצחי כהן, בראש ובראשונה מפני שיסודות מהסיפור הפורמי מופיעים בשיר שלו בצורה ברורה ביותר. גם חבוי בתוך השיר רמז אירוטי חזק – "צחור סדיניה" אשר מאשר שעדיין בתולה היא, ועל זה הוא מברך את אלוהים.
לא יודע איך השיר מתחבר לשאלה שהעלה ברקוביץ, ומה יסוד המשוררוּת בשיר הזה, אלא אם כן המספר הכליודע הוא הדובר בשיר המקביל למרדכי, כלומר משחק תודעות מורכב [ הדיבור המשולב].
אנתולוגיה של שירה חדשה לפורים, אילן ברקוביץ, הארץ, מרץ 2013
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה