יום רביעי, 14 בפברואר 2024

או ולנטיין, או ולנטיין

 


אין לי ענין להלאות אתכם במקורות החג הקפיטליסטי במיוחד הזה. הישראליים החיו כקונטרה את ט"ו באב, חגיגות פולחניות שאופייניות היו לאזור בו חיו הישראלים המקראיים [הם לא היו יהודים, לתשומת לב הדואגים למינוח תקין.]

הרשיתי לעצמי להביא ציטוט מטקסט של צבי שוע  ע"ה מקיבוץ געש בנוגע לחגיגת ט"ו באב:

צבי שוע

 

בסוף ספר שופטים מסופר על סכסוך בין שבטי חמור, בעקבותיו כל  שבטי ישראל מכריזים חרם על שבט בנימין - "איש ממנו לא יתן בתו לבנימין לאשה"! אולם כעבור זמן אוחזת חרטה באחד עשר השבטים ,שמא יאבד מן העולם אחד מן השנים עשר. את שבועת החרם אין להפר ,ואז נמצא פתרון של מעין "עצימת עיניים": "ויאמרו /לצעירי בנימין/ הנה חג ה' בשילה מימים ימימה... לכו וארבתם בכרמים. וראיתם והנה אם יצאו בנות שילה לחול במחולות - ויצאתם מן הכרמים וחטפתם לכם איש אשתו מבנות שילה - והלכתם ארץ בנימין". השאלה הקשה העולה מסיפור זה - "חג ה' מימים ימימה" - ואין לו כל זכר בתורה ולא ציון בלוח השנה? התשובה על שאלה זו צפה במפתיע כעבור כאלף שנה, כאשר בדרך אגב וב "פינה נידחת" של סוף משנה 'תענית', מספר רבן שמעון בן גמליאל, ראש הסנהדרין לבית הלל בדורו שחי במאה ה- 2 לספירה ועדיין זוכר את נהלי בית המקדש: לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים, שבהן בנות ירושלים יוצאות... וחולות בכרמים. ומה היו אומרות: "בחור, שא נא עיניך וראה מה אתה בוחר לך! אל תתן עיניך בנוי, תן עיניך במשפחה..." כפשוטו של זיכרון זה - אין בו כל רמז למשמעות דתית של המועד, בניגוד ליום הכיפורים, ובהכרח יש לחפש את טעמו במילה "כרמים", כלומר - התאריך קשור בסיום בציר הענבים ובעונת השנה. יש חוקרים המעמידים את הט"ו באב מול ט"ו בשבט: אמצע הקיץ מול אמצע החורף, וכרגיל במועדים עונתיים קדומים - הם נמשכו שבוע ימים, כאשר תחילתם חמורי סבר של התנזרות ועינוי עצמי, וסופם בהתפרצות של שמחה ומתירנות.


 ברור לגמרי שיש קשר רציף בין פולחני הפוריות שנהגו בפנתיאונים השונים באזור הסהר הפורה ומצרים, שעיקרם "חירות מינית" ונסיון להשפיע על האלים ע"מ שגידולי השדה השונים וחיתו משק יפרו וירבו. לדוגמה מחבר אתכם לטקסט על פולחן האשרה הפיניקית .

 חיטוט בגוגל, לא בעברית, העברית מובילה בעיקר לענייני "רומנטיקה" קנית פרחים, שוקולד זול.

 יש המקפידים לציין ש- ט"ו באב הוא שלנו, והוא מקביל ל-ט"ו בשבט.. [אגב, יש הרואים קשר עמוק בין ט"ו בשבט ל- ט"ו באב, בטח בחברה חקלאית שיודעת מהו סתיו-חורף;אביב קיץ.] אבל אם נביט היטב- ולנטיינס הוא חורף ט"ו באב הוא קיץ, שלא מרצוננו נכבלנו במסורת המיתולוגית הזו.

אבל:

The dark origins of Valentine's Day

Valentine's Day is a time to celebrate romance and love and kissy-face fealty. But the origins of this festival of candy and cupids are actually dark, bloodyand a bit muddled.

Though no one has pinpointed the exact origin of the holiday, one place to start is ancient Rome.

אז מהפתיחה די ברור שהחג לא ממש קשור מטבעו לוולנטיין, אלא לפולחן רומי, די דוחה [תוכלו לקרוא בעצמכם בקישור, כאן], ואז חל שיבוש רציני, כי -

סיבה א'

The ancient Romans may also be responsible for the name of our modern day of love. Emperor Claudius II executed two men — both named Valentine — on Feb. 14 of different years in the third century. Their martyrdom was honored by the Catholic Church with the celebration of St. Valentine's Day.

סיבה ב'

Later, Pope Gelasius I muddled things in the fifth century by combining St. Valentine's Day with Lupercalia to expel the pagan rituals. But the festival was more of a theatrical interpretation of what it had once been. Lenski added, "It was a little more of a drunken revel, but the Christians put clothes back on it. That .didn't stop it from being a day of fertility and love."

סיבה ג'

Around the same time, the Normans celebrated Galatin's Day. Galatin meant "lover of women." That was likely confused with St. Valentine's Day at some point, in part because they sound alike.


אשר על כן, מקווה שאתם חוגגים בעירום בחדרכם, מצליפים עד זוב דם אלה באלה, וחוגגים את הפריון, המסמן את בוא האביב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה