יום שני, 24 בפברואר 2020

71 - נתן אלתרמן


לאחר הרשומה על הקיטש של זרובבלה ששונקין, הנה שיר נפלא, של ענק שאליו לעולם ששונקין לא תִּדָּמֶה, נתן אלתרמן


אלתרמן – אליפלט


מילים: נתן אלתרמן

לחן: סשה ארגוב


נזמר נא את שיר אליפלט
ונגידה כולנו בקול:
כאשר עוד היה הוא רק ילד,
כבר היה הוא ביש גדא גדול.
בו שכנים ושכנות דיברו דופי
ואמרו שום דבר לא יועיל –
אליפלט הוא ילד בלי אופי,
אין לו אופי אפילו במיל.


אם גוזלים מידיו צעצוע,
הוא נשאר מבולבל ומחייך,
מחייך מבלי דעת מדוע,
וכיצד ובשל מה זה ואיך.


ונדמה כי סביבו, זה מוזר,

אז דבר מה התרונן כה ושר.

בלי מדוע ובלי כיצד,

בלי היכן ובלי איך ולמה,

בלי לאן ומאיזה צד,

בלי מתי ובלי אן וכמה.

כי סביב ככינור וחליל

מנגינה מאירה, מצלצלת.

אם נסביר לך מה זה יועיל,

איזה ילד אתה אליפלט.


בליל קרב ברעום אש מזנקת,

בין אנשי הפלוגה קול עבר:

העמדה הקדמית מנותקת,

מלאי תחמושת אזל בה מכבר.

אז הרגיש אליפלט כאילו

הוא מוכרח את המלאי לחדש,

וכיוון שאין אופי במיל לו,

הוא זחל כך ישר מול האש.


ובשובו מהומם ופצוע,

התמוטט הוא, כרע וחייך.

הוא חייך מבלי דעת מדוע,

וכיצד ובשל מה זה ואיך.


ובליבות חבריו, זה מוזר,

אז דבר מה התרונן כה ושר.

בלי מדוע ובלי כיצד,

בלי היכן ובלי איך ולמה,

בלי לאן ומאיזה צד,

בלי מתי ובלי אן וכמה.

מסביב ככינור וחליל

מנגינה מאירה, מצלצלת.

אם נסביר לך מה זה יועיל,

איזה ילד אתה אליפלט.


ובלילה חבוש קסדת פלד,

אט ירד המלאך גבריאל,

וניגש למראשות אליפלט,

ששכב במשלט על התל.

הוא אמר: אליפלט אל פחד,

אליפלט, אל פחד וחיל ‟

במרום לנו יש ממך נחת,

אף שאין לך אופי במיל.


זהו זמר פשוט גם תמוה,

אין ראשית לו וסוף והמשך,

זימרנוהו בלי דעת מדוע

וכיצד ובשל מה זה ואיך.


זימרנוהו כך סתם זה מוזר,

כי דבר מה התרונן בו ושר…






שירו של ענק . בעצם שירם של שני ענקים – אלתרמן וארגוב. אני רוצה להתייחס לשלוש נקודות – הראשונה היא דמותו של אליפלט, הגיבור הלא גברי, זה שאינו יודע לשאול שאלות מההגדה, אולי בנימין התמים שנבלע בתוך אחיו יהודה לגמרי. הסיטואציה של ירידת המלאך גבריאל מזכירה קצת את האיליאדה, עת אתנה התערבה במלחמה בפועל כדי לגרום לצד אחד לנצח, הרי בשיר של אלתרמן, זוכה אליפלט להתגלות מלאכית [ מצד הגבורה ] שהזמינה אותו אליה, למרום. השניה החריזה הנפלאה שבשיר שבאה בעקבי המלים והשאלות, לדוגמה בבית הראשון – אליפלט-ילד; בקול – גדול; דופי – אופי; אופי – במיל. או בבית האחרון – תמוה – מדוע ; המשך ואיך – בפרוזודיה האלתרמנית אין חריזת מלים "סתם" כל מוקד צלילי הוא גם מוקד של משמעות גדולה. השלישית הוא שם השיר אליפלט – ברור שהשם אלי/אל/אליהו/ האל שלי מייצג קשר מהותי ועמוק לאלוהים, תכונותיו של אליפלט הן תכונות שאינן של אדם רגיל. האם דמותו של הצלוב עמדה מול עיני אלתרמן ? אליפלט עצמו הוא בנו של דוד המלך- דברי הימים א' פרק כג – פירוט שמות בני דוד, ומוזכר עוד בשמואל ב' פרק כג "34 אליפלט בן-אחסבי בן-המעכתי; ". עד כדי כך גדולה הבחירה של אלתרמן בבחירה דווקא בשם הזה של גיבור – מחד משורשו של דוד מאידך אלמוני. אליפלט אגב משמעו "שחרור".

----------------------------
:)

4 תגובות:

  1. אכן משורר ענק וניתוח מעניין מאוד לשיר הידוע המזומר הזה שהולחן על ידי סשה ארגוב.

    השבמחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  3. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק