יום חמישי, 6 ביוני 2019

18 רחל מורפורגו, 2



קול ברמה נשמע

אֵלִי אֵלִי צוּר גֹּאֲלִי 

הַבֵּט וּרְאֵה וּשְׁמַע קוֹלִי,
אֶבְכֶּה אֶזְעַק וְאֶתְחַנַּן
חוּס נָא חֲמוֹל עַל עַם נִפְעָם.

הוֹאֵל הָקֵם אֶת אָהֳלִי
כִּי אֵין דּוֹרֵשׁ אֵין עוֹזֵר לִי.
בָּנִים יָשׁוּבוּ לִגְבוּלָם
עֲלֵי רֹאשָׁם שִׂמְחַת עוֹלָם.


אָנָּא שָׂא נָא כֹּבֶד פִּשְׁעָם
חִישׁ נָא הָרֵם בְּחִיר הָעָם.
לֹא עוֹד תִּבְכִּי, כִּי אֵל חָנַן:


אִם יִתְמַהְמַהּ לוֹ אֲיַחֵל
בֵּיתוֹ יִבְנֶה חוֹמוֹת וָחֵל
וּבְשִׁיר חָדָשׁ תָּשִׂישׂ רָחֵל.



י
שמחו השמים ותגל הארץ

ליל ראש חדש בול ה'תרט"ו.*



סונטה על פי כל הכללים ובה בקשה לאלוהים לעזור להמוני "ילדיו" לבנות את ביתם. מדוע דווקא בתאריך הזה? אולי כי התחילה כבר תסיסה של עלייה לארץ, שהרי שני עשורים וחצי אח"כ קמות מושבות הברון, אולי כי בנו האהוב של בן דודה [שד"ל ] אוהב גר הלך לעולמו, או מכיוון שאהבה לכתוב שירי געגועים ואהבה לציון, כריה"ל.

כיוון שהיתה איטלקיה, וכיוון שהיתה משכילה מאוד לא מפתיעה אותי הבחירה בדגם הסונט הפטררקי, בו שני הבתים הראשונים ישנה הפנייה הכללית ובשני האחרונים המעבר לקונקרטי ביותר והוא – המשוררת עצמה, רחל. כשברור שהיא מכוונת לכל ההיסטוריה היהודית-תרבותית-מיתית של השם "רחל". מרתק כמובן לראות את השימוש הדומה של רחל המשוררת בשמה ככלי לקפיצה מעבר לזמן אל העבר בשירה "רחל".:

הֵן דָּמָהּ בְּדָמִי זוֹרֵם,
הֵן קוֹלָהּ בִּי רָן –
רָחֵל הָרוֹעָה צֹאן לָבָן,
רָחֵל – אֵם הָאֵם.


כדאי לשים לאקרוסטיכון המאוזן המלווה את השיר, שמדגיש את היות רחל אשה בלתי רגילה הרואה עצמה, כבר בזמנהּ כשליחת ציבור, ואיננה מהססת להשתמש בשם המפורש. כמו כן, כמו משוררי ימי הביניים, היא מאמצת את צורת השיר "הכי נחשבת" בתקופתה או לטעמה, והיא הסונטה הפטררקית. [ האם הכירה את צורת הסונטה השייקספירית או אחרות, אין לי מושג] משוררי ספרד אִמְצוּ את צורת הבית הערבי, את צורת שיר האזור ובוודאי את הקסידה ששימשה אותם לכתיבת "מיטב שירי החנופה, השנאה והאבל ]. צורות עכו"מיות אלו זלגו גם לשירת הקודש, אשר לה מסורת ארוכה של פיוט המתחילה כבר בתהילים.

- - - - - -

תנ"ך חשוון נקרא גם ירח בול, בפסוק: "וּבַשָּׁנָה הָאַחַת עֶשְׂרֵה בְּיֶרַח בּוּל הוּא הַחֹדֶשׁ הַשְּׁמִינִי, כָּלָה הַבַּיִת לְכָל-דְּבָרָיו וּלְכָל-מִשְׁפָּטָו…"[3]. שם זה בא אולי מבלילת המספוא לבהמה וייתכן שקשור למילה מבול או למילה יבול. - ויקיפדיה
סונטה, מטח
מלות השיר "רחל" - פרויקט בן יהודה
מקור – פרוייקט בן יהודה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה