יום חמישי, 4 בנובמבר 2021

125 - בגרות בספרות

ישנם דיבורים רבים בעד/נגד בחינת הבגרות בספרות. הקורונה לימדה אותנו, שבאמת באמת לא חייבים בחינת בגרות בספרות. לפי העיתונות הנטייה כיום היא לחייב 5 בחינות כלהלן:

מתמטיקה, אנגלית, לשון עברית, מקצוע הומניסטי אחד מהאשכול - אזרחות,  היסטוריה, תנ"ך, ספרות ומק3צוע בחירה. יש דיבורים על לימודי מחשב או תכנות כמקצוע חובה.

אני כמובן עסוק בענייני הספרות.

בפורום המקצועי שלנו, העלתה  בר גורדון [ ד"ר לספרות, מורה וותיקה לספרות ומגישה לבגרויות בספרות, עמיתה אהובה מאוד ] את דבריו של פרופ' אפרים פודקסיק, מומחה ללימודי פוליטיקה. 

אני שמח להביא קטע מדבריו, כפי שהעלתה אותם בר גורדון -

"לעומת זאת, מהות לימודי הספרות בבתי הספר היא בכך שכל התלמידים ילמדו את אותם הטקסטים. והסיבה לכך איננה רק חיצונית, כמו נניח גיבוש החוסן החברתי, אם כי גם הוא חשוב. הסיבה טבועה בעצם אופיה של הספרות - ספרות יכולה לפרוח רק במצב שיחתי, והשותפות בידיעת הקורפוס המרכזי של טקסטים (קורפורס שוודאי מתעדכן עם הלך הזמן אך בכל נקודת זמן ספציפית חייב להישאר אחיד), היא התנאי ליכולת של החברה לתחזק באופן מתמשך את השיחה."

על כך עניתי בתשובה ארוכה משלי -

לצערי הכותב משקף חוסר הבנה בסיסי של הספרות במערכת החינוך הישראלית. טקסט יסודי אחד ומרכזי נלמד והוא התנ"ך מגן הילדים ועד התיכון. 

הספרות פורחת רק במצב שיחתי, הוא טוען להצדקת "בחינת בגרות" - כל קורא משוחח עם הספר שהוא קורא. מהי האיכות העודפת של שיעור ספרות משעמם? בימים טכנולוגיים כאלה הוא ימצא דיונים ושיחות מרתקים תחת כל דיגיט רענן. 

מי יקבע מהם יצירות התשתית שחובה שיפרחו במצב שיחתי? מדוע שלא יפרחו שירי החשק, שירי ההלל, שירי הגינוי, שירים מלאי הומור מימי הביניים? מדוע רק פיוט ושירי סבל או שירי טבע מסובכים שמוציאים את החשק ממי שאין לו מיומנויות של קריאה בשירה זו? האם שירי תהילים הם תשתית? פייטנים [הקליר?] ועוד לא עברתי לתחום הפרוזה? מהם הסיפורים הקצרים שחייבים מצב שיחתי? למה דווקא הם? לי ברור לחלוטין שבתקופה בה ערך "התשתית האחידה" ו"יצירות חובה" כבר איבד טעמו לגמרי [ עד השלב הבא שבו שוב יחזרו ללמוד רק יצירות "קלאסיות" ] . 

לענ"ד הכותב משווע לחזור למודרניזם של המאה העשרים, לשיאו פוסט מלחמת העולם השנייה. לא תתכן רגרסיה כזו, ובלאו הכי בחינת הבגרות, בטח ברמת היסוד לא מצביעה על כלום. לא על על שיחה, לא על הפנמת ערכים או על עידוד אמנים בפוטנציה להתפתח. 

אנא, בטלו כבר את הבגרות המטופשת בספרות, תנו לנו להעריך, הרחיבו את שעות ההוראה על מנת שלימודי הספרות יהפכו באמת לשיחה.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה