יום שבת, 31 באוגוסט 2019

36 - יוסף ליכטנבום


יוסף ליכטנבום












עוד דוגמה עצובה לאיש רוח שפעל רבות בתחום התרבות והספרות העברית, ולפחות בגוגל אין מצאי רב עליו, ואין גם ביוגרפיה ראויה למעט עשר עד עשרים שורות.

השיר הראשון מוקדש לביאליק, שנפטר שנה אחר כך [1934]. בעיקר מצא חן בעיניי החרוז : בית ראשון – אבבא, בית שני – אבאב. החרוז כנהוג בפואטיקה של ראשית המאה ועד שלהי שנות החמישים היה מפגש מצלולי אבל גם נושא משמעות, פעמים רבות החרוז הדגיש משמעויות, תמות, כיוונים סמנטיים. עתים הוא גם "חתר" תחת התימה השלטת ואז הפך לאירוני. בשיר הזה – החרוזים משתתפים בהערצת המשורר, יפי ראייתי, גובהו הרב – על הכף, מעל לסערה, המאפשר לו מבט מיוחד. [ האם התכוון לרפרר ל"גילוי וכיסוי בלשון"? ] עם זאת, בבית השני יש אמירה מוזרה משהו – החרוז "כתב-טחב" כמו מרמז לאיזו סטגנציה? השורה האחרונה בשיר "הוא בקרבו יגדל כאבן כסויית טחב" – הוא הכוונה לים, יש כאן מעין "מיקסמטפורות" ממש לא ברור.


השיר השני נכתב לילדה בת 8.* בשיר הזה היסוד המצלולי הוא המרכז – שם השיר – בבית הראשון המצלול החזק של אותיות שיניות: ש, שׂ, ס, ז, כך גם בבית השני, עם דגש מה לרי"ש. החרוז אגב מודרני ממש, לא נשען באופן בולט על דמיון עיצורים כתובים אלא על הדמיון הצלילי בשמיעה. השיר לילדה לטעמי ממש מקסים, ציורי, משחקי, מנסה לשלב מראה וצליל למקשה אחת.

מקור השיר – עיתון דבר 1933, 8.1

ביוגרפיה – לכסיקון הספרות העברית החדשה ; ויקיפדיה - יוסף ליכטנבום
ביקורת על אנתולוגיה שהוציא לאור - מרמח"ל ועד ימינו
ביקורת על ספר שיריו - משני חופים של יוסף שה-לבן
*תודה ל- ur31 על התיקון

4 תגובות:

  1. תודה על הפוסט המאוד מעניין. השירים כתובים מאוד יפה ואני תוהה למה דווקא אנשים כמו ביאליק התפרסמו ואותו ליכטנבאום נותר די אנונימי.
    תיקון קטן - שים לב שהשיר השני כתוב עבור ילדה בת 8

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה על התגובה, וכן אתקן בהתאם להערתך. שנה טובה.
      מדוע ביאליק כן ויוסף לא? מדוע פוגל כן ויוסף לא? אלה שאלות באמת מורכבות מבחינה היסטורית. אותן שאלות יכולות להשאל כיום על משוררים שחיים, כמו למה ש"א מזרחי, שהתאבד והוציא שני ספרי שירה לא מוכר כמעט [ למרות שזכה למאמר בעקבות התאבדותו ב'הארץ' ] ואלמוג בהר כן מוכר? שניהם מזרחים, הכירו זה את זה, התחילו אותו הדבר בערך..
      אני אוהב לחטט ברשימת המשוררים הענקית של גוגל ש- 95% ממשתתפיה כלל לא מוכרים, לי לפחות, ולדלות אוצרות, אם ישנם.

      מחק
  2. מלבד ההתוודעות למשורר הזה, נגעת בשאלה השאלתית - פופולריות - מדוע לזה כן ולאחר לא?
    זה נכון לא רק לסופרים ומשוררים. למשל גם בקשר לאנשי מדע - קשר אקראי בין התרומה המדעית לבין הפופולריות בחברה (הכללית והמדעית כאחד).
    והנה תרמת גם אתה משהו לפרסומו. רק שאלה: מדוע פוסט זה אינו מתועד במנוע החיפוש בגוגל?
    בגיגול של שמו מצאתי רק את אתר פרפרים אבל לא הבלוג שלך. האם סימנת בהגדרות הבלוג שלך הרשאת סיקור למנועי חיפוש?

    השבמחק
    תשובות
    1. אלך לבדוק מייד.
      בהחלט, בכל תחום ישנם הידועים יותר וישנם הידועים פחות. מציקה לי המחשבה [ בהנחה שהיו לו ילדים או בטח חברים ] מדוע הם מסתפקים בהיותו מופיע במנוע גוגל ולא פועלים יותר, בטח בעידן הנוכחי.

      מחק