יום שישי, 23 באוגוסט 2019

34 - אנדה עמיר פינקרפילד


אנדה עמיר-פינקרפילד




על שפת הים
אתמול על שפת הים
אספתי צדפים,
בניתי רחובות,
כבישים,בתים יפים.
כל חברי הביטו.
והנה עבר גמל,
הרס לי את כל העיר.
לשוא כל העמל!

שיר כלכך קטן ובו זמנית כל כך גדול בגלל שתי השורות הסוגרות אותו. יתכן וברמתו של הילד, הגמל והנמל הם חרוז או מצלול נעים, יתכן והם מסמנים ריאליה אפשרית לגמרי [ לא כיום ובאף חוף ים ישראלי, למעט אולי באילת] אבל כשאדם בוגר קורא את השיר התמונה אחרת לגמרי, יש בה מתחים מובנים מאוד – הראשון הפער בין המדבר לבין חוף הים, למרות שבשניהם יש חול, הרי אין חול חוף הים המבטא עירוניות כמעט מלאה לבין חולות המדבר, המסמנים נדודים, חיים בטבע, היעדר מים ובעיקר ארעיות.

ב- 4 הטורים הראשונים, הדוברת הקטנה ככל הנראה בונה עיר, ההיבט האסתטי מרכזי – צדפים-יפים [החרוז], והדגש הוא באמת על "יפים", כמעט חזון תל אביב הקטנטנה והחדשה על חופי הים התיכון. הבניה קשורה אל הטבע, אל חומרים זמינים על חוף הים.

בארבעת הטורים הבאים, ההתחלה – כל חברי הביטו – התפעלו והתרשמו ככל הנראה, והנה – מילת המפתח היוצרת את העימות הבסיסי בין "הטבע" לבין "מעשה האדם", היפוך כל – עד אשר "לשוא כל עמל".

שיר ממש לא אופטימי, די מדכא ודי מייאש. וזה לילדים או להוריהם?

השיר בנוי משני בתים שחוברו ליחידה אחת בת 8 טורים. החריזה היא אבגב, והוא בבחינת חצי סונטה, יש בו מושלמות צורנית התואמת את תפיסת הבית הראשון של העיר הכלולה ליופי, ומנוגדת במהותה לבית השני, בית ההרס.

מקור השיר – מאמר ארוך על שירת הילדים שלהכתבה שרה שוורץ

תעתיק שיחה עם אנדה עמיר פינקרפילד בתוכית "לעקרת הבית" מ- 1965

ביוגרפיה – ויקי ; דף הנחייה למורים

4 תגובות:

  1. זה מזכיר לי נשכחות. בעיקר 'תעלולי עין אחת עיקשת' שהופיע בהמשכים ב'דבר לילדים' שאחותי הגדולה קראה. ומאוחר יותר השיר החמוד 'מתחת לארון', שאפילו הילדים שלי הכירו איך שהוא (מופיע בתחתית הקישור שנתת לתוכנית 'עקרת הבית').

    השבמחק
    תשובות
    1. אני, אגב, חניך של ילן-שטקליס יותר מפינקרפילד-עמיר. למה? אמא שלי אחראית על כך. מעולם לא חקרתי אותה על כך, כי שירת ילדים לא היתה נדבך רציני בחיי.

      מחק
  2. בכל פעם אני מגלה עד כמה אנשים חושבים על אותם דברים.
    כתבתי שיר "חורבן" מזמינה אותך לקרוא אותו אצלי בבלוג.
    סקרנית מאד לקרוא את תגובתך.
    https://googlecoilsearchqd790d795d7a4d795d.wordpress.com/2018/09/22/79/

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על ההפניה. כתבתי גם תגובה תחת שירך. כאן רק אציין שלדתי יש הבדל מהותי בין השיר של פינקרפילד עמיר לבין שירך. בשירך ה"חורבן" הוא מצב טבעי שאינו מכיל אכזבה, יאוש ואולי איזו תובנת עומק על "החיים בכלל". אצל פינקפילד-עמיר סיום השיר מקפיץ אותו באחת למחוזות שאינם שירי ילדים כלל.

      מחק