יום רביעי, 22 במאי 2019

13 - אלתר לוין, אסף איש ירושלים


אסף הלוי איש ירושלים
(1933–1883אלתר לוין; )
חלק מפרויקט בן-יהודה – לדף הבית
שירה

https://tinyurl.com/y3jqdxzq
***


בבקר ידעתי מי אני:
בערב נדמיתי כעני,
שפרח אוצרו כאבק
ודלות לעולם בו דבק.


בלילה שועלים גנבים
שדדו מכרמי ענבים;
עם שחר ידעתי מי אני:
עשוק כדל וכעני.

דרך ראש אל- עין חיפה

9.11.32

השיר הזה לא פורסם, ונמצא בכתובים של לוין, לא מנוקד, בניגוד לשאר יצירתו המופיעה בפרוייקט בן יהודה, מנוקדת היטב.
שתי גרסאות ישנן על חייו העשירים והמפתיעים של איש זה, ששירו הזה, לצערי אינו מצליח לשקף את התסיסה וההרפתקנות של יוצרו. האחת בויקיפדיה והשניה באינציקלופדיה לחלוצי הישוב ובוניו של תדהר.

בויקיפדיה כתוב כך: "סופו של לוין היה פתאומי וטראגי: בערב חג סוכות תרצ"ד (1933) הוא נמצא תלוי על עץ דקל בחצר ביתו בשכונת רוממה בירושלים, מבלי שנמצא כל מכתב והסברים. תעלומת מותו לא נפתרה מעולם. היו שטענו כי התאבד בגלל שברון לב על מותה של בתו הבכירה עשר שנים לפני כן; לפי גרסה אחרת נקלע לחובות כספיים עקב הימורים או השקעות גרועות, אך טענות אלו לא הוכחו מעולם."

אצל תדהר לא מוזכר ענין הריגול והתפיסה על ידי העותומנים:
ביום י"ד תשרי תרצ"ד, אבד עצמו לדעת, ונקבר

השירה שלו מתאפיינת בעברית עשירה ומיופיפת מאוד, יש בה בהחלט ביטוי להערצת ביאליק ולשפת ביאליק, לדוגמה שיר אהבה , בֹּאִי, בית ראשון

בֹּאִי אֶל אַרְצִי, בַּת שְׁחוֹר הָעֵינָיִם,
בַּת שַׂעֲרוֹת עַרְמוֹן, שְׁאוֹן גּוֹלָה עֲזֹבִי:
אַרְצִי גַן עֵדֶן! פֹּה תְכֵלֶת שָׁמָיִם,
פֹּה אָבִיב, פֹּה תְחִיָּה, אַרְצֵךְ אֱהֹבִי!


הפער בין שני השירים הללו, לא יאומן. כמו השיר שלא פורסם מבשר את בוא העברית העניה של שנות ה- 70 בתל אביב, עם משוררים כחזי לסקלי ואחרים. השיר עצמו משחק עם הצימוד אני- עני [ מזכיר לכם את ספרו המונונטלי של דן מירון - הפרידה מן האני העני, על ראשית השירה של ביאליק.] העני לא נתפס בשיר כאיזה מודל ראוי לחיקוי/להערצה, נהפוך הוא, בבית השני הוא ראוי ללגלוג, ובבית הראשון זו תוצאה או אירוע מפתיע במיוחד. אולי משמעותו נמצאת בהשערה, שלוין התאבד בגלל בעיות כלכליות קשות, כלומר, שועלים גנבים שדדו את כרמו. מה שמזכיר לנו כמובן את המשל הידוע על השועל שנכנס לכרם ואכל ענבים ללא סוף, עד שלא יכל לצאת. ברור שבשיר הזה, השועלים דווקא הצליחו לגנוב ולהיעלם. התודעה של הדובר - בבקר ידעתי מי אני - עם שחר ידעתי מי אני  - משתנה/לא משתנה בעצם, על אף האירוע המכונן בלילה שבין הכרת ה"אני" בבקר והכרת ה"אני" עם שחר למחרת. בבית הראשון, בטרם קראנו על השועלים יכלה התובנה, בבית הראשון ""שפרח אוצרו כאבק" להיות מעין מטאפורה לשינוי רוחני, דא עקא שאין כאן ענין רוחני אלא ענין ממשי. ככל הנראה.

השיר איננו פאר היצירה בעברית, אף לא של איש ירושלים, ויתכן שבגלל זה הוא לא פורסם, ואולי נכתב מאוחר מדי מכדי שיתפרסם. השיר עצמו, ואלתר לוין חשובים כחלק מההיסטוריה של השירה העברית שמוכרת רק באוניברסיטאות ובתארי דוקטור שנכתבים על משוררים עלומי שם, כי אין עליהם מערכת טקסטים עניפה שדורשת תעצומות נפש, ממש, רק כדי לקוראה.
-------------------------------------


אלתר לוין, ויקיפדיה - https://tinyurl.com/y6oaetac
אלתר לוין, אינציקלופדיה לחלוצי הישוב ובניו, דוד תדהר - https://tinyurl.com/y6jn8jl9

אסף איש ירושלים, בואי, פרוייקט בן יהודה, https://tinyurl.com/y5j82he8

אושי דרמן, השם הוא אלתר לוין, משורר, סוכן ביטוח - אבל ובעיקר מרגל, https://tinyurl.com/yxpcql3z






5 תגובות:

  1. יפה שאתה סוקר בבלוגך גם יוצרים נשכחים ומביא לקהל הקוראים אספקטים שונים על יצירתם ועל האיש/ה עצמם. לגבי תעלומת מותו והקשר האפשרי לסיבה הכלכלית - מעניין האם מהשיר המרמז שהבאת ושנכתב כמעט שנה לפני התאבדותו - האם בשנה זו כתב חומרים אחרים המרמזים על מצבו הפיזי או הנפשי?

    השבמחק
    תשובות
    1. השאלה שלך מצוינת, והאמת - לא ממש טרחתי לבדוק. כל מה שקשור אליו הוא הס..הס גדול. אבל אנסה לברר, הלוואי ואצליח. תודה על התגובה :-)

      מחק
    2. חטטתי שוב - מצאתי את הרשומה הזו בבלוג בעתון 'הארץ' שנכתב ע"י אושי דרמן [לא יודע מי זה, אני יודע שהוא כותב בבית התפוצות ויש לו בלוג שעוסק בהיסטוריה יהודית בהרחבה]. גם הוא לא מסוגל לתת תשובה מדוע לוין התאבד, אבל יש לו הערה לא פחות חשובה: "השאלה היא מדוע ארגון הריגול ניל"י וראשיו, שרה ואהרון אהרונסון, שריגלו בארץ ישראל לטובת הבריטים בדיוק באותו זמן (מלחמת העולם הראשונה) וזכו לתיעוד יוצא דופן במיתולוגיה המקומית וכל תלמיד מכיר את סיפורם, ואילו רשת הריגול של לוין נותרה באפלת השכחה. מה שיכול להציף מעלה מקרים נוספים כמו של ארגון אצ"י וראשו פאוול פרנקל שהודרו כמעט לגמרי מהזיכרון הלאומי למרות חלקם הקריטי במרד גטו ורשה, ואילו ארגון אי"ל תחת מרדכי אנילביץ' גרף את כל התהילה, או אישים כמו הילל קוק ובן הכט, שבזכותם ניצלו רבבות יהודים מציפורני הנאצים בזמן השואה ועדיין נחשבים אלמוניים לרוב אזרחי ישראל. גם במקרה אלתר לוין, מסתבר שמומלץ מאוד, כשאתה עושה היסטוריה, להיות במחנה הנכון של סוכני הזיכרון." - לדברים אלה עונה הערה מס' 5 - "לסיפור של אלתר אין כל תיעוד למעט ספרו הנשכח של עזיז ביי. אין לו תיעוד בקרב המודיעין הבריטי ׂׂ(SIS) שמסמכיו וההיסטוריה הרשמית שלו במלחמת העולם הראושנה נכתבו וגלויים לציבור. גם אין לו זכרון בקרב גורמים עבריים ואפילו לא בטענותיו או התנהגותו של אלתר לוין עצמו שהתחנן לסיוע של אלכסנדר אהרונסון (האח) בקרב הבריטים לאחר שכבשו את הארץ. ההמצאות הרבות בספרו של עזיז ביי כבר נותחו בקרב היסטוריונים וחוקרי מודיעין כך שככל הנראה מדובר בעורבא פרח. יוצא מכך שגם הטיעון שאלתר לוין נזנח/הושכח/הודר הינה טענה המצוצה מן האצבע. עד 1991 אף אחד לא טען שהיה מרגל, כיוון שרק אז פורסם הספר של עזיז ביי. אך גם לאחר מכן אף חוקר לא מתייחס להיותו מרגל, ודאי לא כמרגל חשוב של הבריטים כאל עובדה מוסמכת. ההשוואה לניל"י הינה לפיכך מופרכת והרמיזה למניפולציה של הזיכרון מטבע הדברים מגוחכת" כך או אחרת מלחמת הזכרון לא נפסקת. הקישור - https://tinyurl.com/yxpcql3z

      מחק
  2. תשובות
    1. תודה רבה. אני מקווה שגם תכנסי לקרוא במקצת משיריו. לי הם מרתקים בשל השפה המוגזמת, המאמץ לכתוב "הכי יפה" עד שכמעט מנותק הקשר עם שפה חיה. :-)

      מחק